Fra venstre: Daglig leder Morten Halleraker og dieselteknikere Svein Hamre, Helge Johnsen og Geir Tjore Eikemo. Her sammen med Bosch EPS 200, testmaskin for common rail dyser.

Klar for fremtidens dieselsystemer

Samtidig som gassmotorer i økende grad tas i bruk i det kommersielle markedet, er den tradisjonelle dieselmotoren i endring. Common rail-teknologien blir implementert i stadig flere motorer, og det medfører i neste rekke utfordringer i vedlikeholdet. Maritim Diesel AS i Bergen reparerer og overhaler dieselpumper og dyser. I takt med at teknologien endrer seg, satser selskapet på alltid å være i forkant av utviklingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Maritim Diesel AS i Bergen driver reparasjoner og overhalinger av alle slags dieselpumper og dyser, men har ekstra høy kompetanse på større og hurtiggående marine motorer. Slike motorer har de siste årene utviklet seg mye, forklarer daglig leder Morten Halleraker. De konvensjonelle dieselmotorene med relativt lavt effektuttak erstattes i økende grad av lettere motorer med høyt effektuttak og lavere utslipp. Spesielt har innsprøytningsteknologien blitt mer avansert, og her er common rail-systemet sentralt.
I motsetning til konvensjonelle dieselpumper som fordeler drivstoffet til hver enkelt sylinder suksessivt ved mekanisk styring i selve pumpen, setter én enkelt drivstoffpumpe dieselen under høyt trykk og gjør den tilgjengelig for dyser i samtlige sylindre samtidig. En konsekvens av dette er at innsprøytningstrykket har blitt dramatisk mye høyere enn i konvensjonelle dieselmotorer. Tidligere lå innsprøytningstrykket fra omtrent 300 bar, mens det i common rail-systemene tidvis opereres med trykk på 2000 bar. Dieseltekniker Svein Hamre forklarer at blant annet er nye hurtiggående MTU-motorer utstyrt med common rail innsprøytning fra Bosch.

Maritim Diesels viktigste kunder og samarbeidspartnere tilhører likevel de maritime næringene, og omfatter blant annet Forsvaret, Bergen Group AS, Bertel O. Steen Teknikk AS og O. Marhaug Slip & Mek. Verksted AS. Maritim Diesel synes altså å være godt rustet til en “ny dieseltid”.