
Skal designe kabellegger for selskap i Singapore
Singapore-baserte Megamas Resources i samarbeid med Renaissance Technologies (RTM) har kontrahert Ulstein Design & Solutions AS for design av et moderne, avansert, svært integrert og drivstoffeffektivt kabelleggings- og reparasjonsfartøy.
Denne beslutningen ble tatt med tanke på mangelen på kabelskip, samt en aldrende flåte i sjøkabelindustrien, står det i en pressemelding fra selskapene.
- Vi er glade for å kunngjøre at sammen med ekspertene fra Ulstein vil sjøkabelindustrien snart kunne glede seg over ikke ett men to, nybygde, toppmoderne, høyytelses kabelskip. Vi tar sikte på å levere fortreffelighet utover grenser med grønne løsninger til våre eksisterende og potensielle kunder i sjøkabelindustrien, sier Megamas resources administrerende direktør, Tiew Sien Kheng.
To nybygg skal være klar for bruk tidlig i 2026, for å fylle gapet i å møte bransjens krav. Fartøyene er designet for legging og vedlikehold av sjøkabler, både fiberoptiske telekommunikasjonskabler og kraftkabler, som dekker inter-array og eksportkraftkabler for havvindparker, skriver de.
Kabelskipet blir 120 meter langt med en bredde på 23 meter. Det har plass til 70 personer, med en dødvektkapasitet på 8000 tonn, og skal likevel være i stand til å oppnå en passasjehastighet på 14 knop.
Kabelskipet skal ha DP2-klasse og operere på grunt vann ned til 15 meter. Det har også et innebygd avansert akustisk ekkolodd som er i stand til å produsere havbunnskart raskere og med høyere kvalitet, og sikre data med høyeste oppløsning og dermed redusere skipsundersøkelsestid og kostnader.
Det skal utstyres med to kabeltanker, hvorav den ene skal utstyres med karusellsystem og guidet spole.
En integrert hangar som muliggjør drift og skjermet vedlikehold av TROV (Trenching ROV) og en A-Frame for utplassering av plog over hekken gjør at fartøyet kan utføre alle typer kabelnedgravingsoperasjoner, står det.
- Kabelleggingsindustrien vokser, og vi er glade for å levere konseptdesignet for to nye fartøyer i dette segmentet. Vår visjon er å skape morgendagens løsninger for bærekraftig marine operasjoner og å sikre rederen langsiktig konkurranseevne. Vi er dedikerte til å tilby design for kostnadseffektiv fartøysoperasjon, tatt i betraktning mannskapets sikkerhet og komfort og effektiviteten av operasjoner, sier salgssjef i Ulstein Design & Soulutions AS, Rolf Petter Almli.
Les også:
-
Bemanningsrettsaken startet i Oslo tingrett
Fredag startet rettssaken mellom en rekke bemanningsforetak og staten ved arbeids- og inkluderingsdepartementet.
-
Styrker maritim beredskapssatsing
Prosjektet for maritim kompetanseberedskap får nå økt fart, etter at både Møre og Romsdal fylkeskommune og Sparebanken Møre går inn med økonomisk støtte. Midlene skal brukes til å formalisere og styrke et bredt samarbeid mellom næringsliv, utdanning og Forsvaret, for å bidra til å skaffe de maritime ressursene Norge trenger.
-
Milliardoverskudd igjen
Subsea 7 kan se tilbake på et godt år i 2024 med økt aktivitet på norsk sokkel, solid lønnsomhet og styrket finansiell posisjon. Selskapet omsatte for 11,63 milliarder kroner og leverte et resultat etter skatt på 1,05 milliarder kroner – til tross for noe lavere inntjening enn rekordåret 2023.
-
Ny teknologi skal revolusjonere rulledemping til sjøs
Eirik Hellesvik brukte over ti år på å utvikle MaxControl. Nå gir teknologien bedre komfort, mindre slitasje og potensielt lavere drivstofforbruk.
-
DeepOcean flytter til nye kontorer
DeepOcean planlegger å flytte hovedkontoret sitt til Øvregata 133 i Haugesund sentrum innen 2028. Bakgrunnen for flyttingen er behov for mer plass.