Skal designe kabellegger for selskap i Singapore
Singapore-baserte Megamas Resources i samarbeid med Renaissance Technologies (RTM) har kontrahert Ulstein Design & Solutions AS for design av et moderne, avansert, svært integrert og drivstoffeffektivt kabelleggings- og reparasjonsfartøy.
Denne beslutningen ble tatt med tanke på mangelen på kabelskip, samt en aldrende flåte i sjøkabelindustrien, står det i en pressemelding fra selskapene.
- Vi er glade for å kunngjøre at sammen med ekspertene fra Ulstein vil sjøkabelindustrien snart kunne glede seg over ikke ett men to, nybygde, toppmoderne, høyytelses kabelskip. Vi tar sikte på å levere fortreffelighet utover grenser med grønne løsninger til våre eksisterende og potensielle kunder i sjøkabelindustrien, sier Megamas resources administrerende direktør, Tiew Sien Kheng.
To nybygg skal være klar for bruk tidlig i 2026, for å fylle gapet i å møte bransjens krav. Fartøyene er designet for legging og vedlikehold av sjøkabler, både fiberoptiske telekommunikasjonskabler og kraftkabler, som dekker inter-array og eksportkraftkabler for havvindparker, skriver de.
Kabelskipet blir 120 meter langt med en bredde på 23 meter. Det har plass til 70 personer, med en dødvektkapasitet på 8000 tonn, og skal likevel være i stand til å oppnå en passasjehastighet på 14 knop.
Kabelskipet skal ha DP2-klasse og operere på grunt vann ned til 15 meter. Det har også et innebygd avansert akustisk ekkolodd som er i stand til å produsere havbunnskart raskere og med høyere kvalitet, og sikre data med høyeste oppløsning og dermed redusere skipsundersøkelsestid og kostnader.
Det skal utstyres med to kabeltanker, hvorav den ene skal utstyres med karusellsystem og guidet spole.
En integrert hangar som muliggjør drift og skjermet vedlikehold av TROV (Trenching ROV) og en A-Frame for utplassering av plog over hekken gjør at fartøyet kan utføre alle typer kabelnedgravingsoperasjoner, står det.
- Kabelleggingsindustrien vokser, og vi er glade for å levere konseptdesignet for to nye fartøyer i dette segmentet. Vår visjon er å skape morgendagens løsninger for bærekraftig marine operasjoner og å sikre rederen langsiktig konkurranseevne. Vi er dedikerte til å tilby design for kostnadseffektiv fartøysoperasjon, tatt i betraktning mannskapets sikkerhet og komfort og effektiviteten av operasjoner, sier salgssjef i Ulstein Design & Soulutions AS, Rolf Petter Almli.
Les også:
-
– Mer enn et yrke
William Fredrik Kjær (27) er 1. styrmann og SDPO om bord på konstruksjonsskipet «Olympic Triton». Som barn var det hans far og bestefar som alltid dro ham med på havet – nå er det Kjær som lokker samboer og arving med ut på bøljan blå.
-
Skal leverer batterier til verdens første nullutslipp subsea konstruksjons fartøy
Corvus Energy er valgt av HAF Power Solutions (HPS) som leverandør av batterisystem til et nytt Energy Subsea Construction Fartøy (ESCV) som skal bygges for rederiet REM Offshore.
-
Har du opplevd å bli utskjelt av en sint bergenser?
Som fergemannskap risikerer du nettopp det. Ukentlig. Men, det er ikke bare bergensere som blir sinte. Dette er et problem fergemannskap i hele landet kjenner på. Spesielt utsatt er matrosene som dirigerer av- og påkjøringen. Ikke rart fergerederiene sliter med rekruttering. Kan løsningen være å automatisere av- og påkjøringen?
-
Landar milliardkontraktar
Dof-gruppen har vunne fleire anbod hjå Petrobras.
-
Tersan vant i retten - må likevel punge ut
Tersan Shipyard vant rettsaken mot Norwegian Marine Interiors morselskap. Men, retten peker på at verftet sannsynligvis ikke vil få dekt noen av kravene sine etter at selskapet åpnet konkurs.