Skal designe kabellegger for selskap i Singapore
Singapore-baserte Megamas Resources i samarbeid med Renaissance Technologies (RTM) har kontrahert Ulstein Design & Solutions AS for design av et moderne, avansert, svært integrert og drivstoffeffektivt kabelleggings- og reparasjonsfartøy.
Denne beslutningen ble tatt med tanke på mangelen på kabelskip, samt en aldrende flåte i sjøkabelindustrien, står det i en pressemelding fra selskapene.
- Vi er glade for å kunngjøre at sammen med ekspertene fra Ulstein vil sjøkabelindustrien snart kunne glede seg over ikke ett men to, nybygde, toppmoderne, høyytelses kabelskip. Vi tar sikte på å levere fortreffelighet utover grenser med grønne løsninger til våre eksisterende og potensielle kunder i sjøkabelindustrien, sier Megamas resources administrerende direktør, Tiew Sien Kheng.
To nybygg skal være klar for bruk tidlig i 2026, for å fylle gapet i å møte bransjens krav. Fartøyene er designet for legging og vedlikehold av sjøkabler, både fiberoptiske telekommunikasjonskabler og kraftkabler, som dekker inter-array og eksportkraftkabler for havvindparker, skriver de.
Kabelskipet blir 120 meter langt med en bredde på 23 meter. Det har plass til 70 personer, med en dødvektkapasitet på 8000 tonn, og skal likevel være i stand til å oppnå en passasjehastighet på 14 knop.
Kabelskipet skal ha DP2-klasse og operere på grunt vann ned til 15 meter. Det har også et innebygd avansert akustisk ekkolodd som er i stand til å produsere havbunnskart raskere og med høyere kvalitet, og sikre data med høyeste oppløsning og dermed redusere skipsundersøkelsestid og kostnader.
Det skal utstyres med to kabeltanker, hvorav den ene skal utstyres med karusellsystem og guidet spole.
En integrert hangar som muliggjør drift og skjermet vedlikehold av TROV (Trenching ROV) og en A-Frame for utplassering av plog over hekken gjør at fartøyet kan utføre alle typer kabelnedgravingsoperasjoner, står det.
- Kabelleggingsindustrien vokser, og vi er glade for å levere konseptdesignet for to nye fartøyer i dette segmentet. Vår visjon er å skape morgendagens løsninger for bærekraftig marine operasjoner og å sikre rederen langsiktig konkurranseevne. Vi er dedikerte til å tilby design for kostnadseffektiv fartøysoperasjon, tatt i betraktning mannskapets sikkerhet og komfort og effektiviteten av operasjoner, sier salgssjef i Ulstein Design & Soulutions AS, Rolf Petter Almli.
Les også:
-
Satser på stabilitet, komfort og effektivitet i havvind
GC Rieber Shippings nye havvindfartøy «Wind King» er sjøsatt ved Cemre Shipyard i Tyrkia og går nå inn i utrustningsfasen. Med SWATH-design og fokus på stabilitet og komfort skal fartøyet møte et havvindmarked i vekst.
-
Grønn teknologi for OV «Utvær» og OV «Skomvær»
Polarkonsult har vunnet kontrakt med Kystverket om maritim teknisk bistand i forbindelse med planlagt ombygging og oppgradering av Kystverkets fartøy OV «Utvær».
-
Første helelektriske hurtigbåt i Vestland
Ingen vibrasjoner, knapt en lyd og en rolig ferd gjennom Byfjorden. Med MS «Kleppestø» er Vestlands første helelektriske hurtigbåt på vei inn i ordinær drift og skal gi askøyværingene en komfortabel reisehverdag.
-
Kjøpes av koreanske Hanwha
Det norske selskapet Seam, en ledende internasjonal leverandør av lav- og nullutslippsløsninger for maritim sektor, kjøpes av Hanwha, et av Asias største industrikonsern. Målet er å akselerere global maritim utslippreduksjon med norske teknologiløsninger.
-
Nytt ProZero-fartøy til Kristiansand kommune
Kristiansand styrker samarbeidet med Skjærgårdstjenesten med nytt arbeidsfartøy for krevende oppdrag.