Italienske MSC Cruises vokser: 12 skip innen 2010

«MSC Fantasia» klar for sjøsetting. Det er like før dokkporten åpnes og sjøen strømmer inn.
Et av de nyeste skuddene på den hurtigvoksende cruise-stammen er det italienske rederiet MSC Cruises, som ikke har mindre enn fire skip under bygging samtidig ved Aker Yards i St. Nazaire i Frankrike – det som tidligere het Chantiers de l’Atlantique. MSC Cruises har fått alle sine nybygg fra dette verftet, og ser ut til å være godt fornøyd med resultatet siden de stadig kommer tilbake med nye bestillinger.

For en utenforstående virker det som om hvert nytt cruiseskip som sjøsettes er større og flottere enn det foregående, og man spør seg om ikke det fins grenser for både størrelse og hva man kan putte inn i et skip av luksus og fornøyelser. Det gjør det åpenbart ikke. MSC Cruises Fantasia-klasse med nesten 4000 passasjerer pr. skip kan åpenbart ikke konkurrere i størrelse med RCLs Genesis-klasse (5.400 passasjerer) som er under bygging i Finland, men italienerne tar det igjen på utseende. Verdens vakreste skip, påstår de selv om «MSC Fantasia», som med sine 133.500 bruttotonn heller ikke er å kimse av. De kan i hvert fall skryte av at de har de størse skipene eid av et europeisk rederi, og verdens mest moderne flåte når alle skipene er levert i 2010.

Ingen grenser?
Disse moderne gigantene – og da tenker vi særlig på Genensis-skipene og det som eventuelt måtte komme av enda større skip en gang i fremtiden – vil etter hvert støte på problemer. De vil for eksempel få problemer med å få adgang til havner på grunn av størrelsen. Svaret på denne utfordringen blir å legge skipet til ankers utenfor havnen, og i stedet for at skipet kommer til havnen kommer havnen til skipet – for eksempel i form av store innretninger (lektere) med lokale attraksjoner, som legger seg langs skutesiden og som passasjerene kan besøke. Mens de som absolutt vil i land kan stå i tenderbåt-kø. Denne filosofien passer godt inn i cruse-rederienes mål om få passasjerene til å bruke mest mulig penger ombord, og gå minst mulig i land.

Problemer med P&I-dekning
En annen begrensende faktor når det gjelder ytterligere vekst, er cruiserederienes problemer med å få P&I-dekning. The International Group og P&I Clubs har gitt klar beskjed om at grensen snart er nådd når det gjelder ansvarsforsikringsmarkedets kapasitet. Et terroristangrep mot et skip som har 6000 – 7000 mennesker ombord, er ingen spøk. Og da tenker vi på forsikringsoppgjøret, ikke de menneskelige tragedier. Dette er forhold som tilsier at cruiseskipene ikke vil fortsette å vokse i det uendelige.
Men disse problemene er ikke MSC opp mot ennå, med skip som ikke er større enn 133.500 bt.

Spesialist på Middelhavet
MSC står for Mediterranean Shipping Company, et veldrevet privateid rederi som er et av Italias største, og særlig stor på containertransport, hvor de på verdensbasis figurerer som nummer tre etter P&O og Mærsk. Cruisevirksomheten ble startet i 1987 da rederen Gianlucci Aponte kjøpte Starlauro, et ett-skips cruiserederi som eide «Achille Lauro» (som ble kapret av palestinske terrorister i 1986). Dette første skipet fortsatte å være et ulykkesskip, ettersom det kom i brann og sank under et cruise utenfor Afrika. Heldigvis ble alle ombord reddet.
Andre skip i MSC’s tidlige flåte består av «MSC Melody» og «MSC Rhapsody», som fortsatt seiler under MSC’s flagg, selv om de ikke blir markedsført til amerikanere. Den opprinnelige forretningsideen var nemlig å tilby rimelige cruise til europeere i Middelhavet.

099MSC_Fantasia__706646575.jpg
«MSC Fantasia» er med sine 333 meter og 133.500 bt det største cruiseskipet som hittil er kontrahert av et europeisk rederi.

Så kom nybyggene
Rundingen av årtusenskiftet ble et massivt gjennombrudd for MSC, som for føste gang kontraherte sin egen serie med nybygg. «MSC Lirica» på 59.058 bruttotonn og 1445 passasjerer kom i april 2003, mens «MSC Opera», en smule større og med 1756 passasjerer kom i juni 2004. Begge ble døpt av Sophia Loren.
Deretter, i 2005, ble flåten økt med innkjøpte skip fra det fallerte First European/Festival. Både «MSC Armonia» og «MSC Sinfonia» er bygget ved Chantiers de l’Atlantique, og er i realiteten søsterskip til «MSC Lirica» og «MSC Opera».
Neste generasjon var Musica-klassen, som består av fire skip. Først kom «MSC Musica» i juni 2006, deretter «MSC Orchestra» i mai 2007. Disse skipene kan ta 3000 passasjerer i 1275 lugarer, hvorav 80 prosent av lugarene er utvendige. «MSC Poesia» vil følge i april 2008 og deretter «MSC Magnifica» i 2010.
Men selve stoltheten til MSC Cruises er Fantasia-klassen, som består av «MSC Fantasia» og «MSC Splendida». Disse skipene er på 133.500 bruttotonn, er 333 meter lange og 38 meter brede. De kan ta 3959 passasjerer og et mannskap på 1325, og hvert skip representerer en investering på 1 milliard euro, tilsvarende godt og vel åtte milliarder kroner.

099Poesia_teater_625669436.jpg
Teatersalongen på «MSC Poesia» har plass til over tusen tilskuere.

Klasseskille ombord
Hver ny generasjon skip må ha et nytt påfunn, og det MSC har funnet på med Fantasia-skipene er å etablere et VIP-område på toppen av skipet, en såkalt MSC Yacht Club, med privat adgang og personlig butler-service. Dette VIP-området inneholder – i tillegg til 99 rommelige suiter – bar, solarium, spa, pool med glasstak, pluss en salong med panoramautsikt, for å nevne noe. Alt i den meset luksuriøse utførelse. Det rederiet her i virkeligheten har gjort er å innføre klasseskille ombord, som på de gamle atlanterhavsdamperne, selv om de hårdnakket benekter det. Det gjenstår å se hvordan passasjerene vil reagere på dette konseptet – særlig de som ikke har adgang til VIP-området. Rederiledelsen påstår at disse 2. klassepassjerene ikke engang vil oppdage at det fins en 1. klasse ombord. Det tror vi ikke mye på. Vi spår konseptet en tidlig død.

099_2spsjefer_731609040.jpg
Tre stolte sjefer under sjøsettingen av «MSC Fantasia». Fra venstre lederen av MSC Cruises, Pierfrancesco Vago, adm. dir. Jacques Hardelay i Aker Yards France og finansdirektøren i MSC Cruises.

DEL