MF «Torine» er bygget ved Måløy Verft for Norled.

Hvaler-ferja kan ikke frakte brannbil med full vanntank

Utfordringene har stått i kø for den nye Hvaler-ferja. Nå er politikere fra de tre opposisjonspartiene bekymret for transport av brannbil på ferja.

Publisert

 – Det er ikke mulig å rykke ut med brannbilen når den har full vanntank, skriver de tre politiske partiene i en henvendelse til kommunens kontrollutvalg.

De tre opposisjonspartiene forstår det slik at det er problemer med å ta med en ny renovasjonsbil på fergen.

Bekymret 

– Her har vi mye vi lurer på. Folk er bekymret. Nå vil vi ha klarhet i om det er samsvar mellom hva som ble bestilt og det fergetilbudet vi faktisk har fått, sier Høyre-politiker Anne May Sandvik Olsen til Fredrikstad Blad

– Er det sant at brannbilen ikke kan fraktes med fergen når den har fullt av slokkevann på tanken? spør Fredrikstad Blad. 

– Vi har god vektkapasitet på reservefartøyet «Ternen». På «Torine» er det en vektbegrensning på 25 tonn. Det betyr at en betongbil ikke kan kjøre om bord på «Torine» med full last. Hva brannbilen veier, vet jeg ikke, svarer Kjetil Gaulen, som er kontraktssjef i Østfold Kollektivtrafikk (ØKT) og har frontet saken på fylkesnivå.

Problemer har stått i kø 

Den nye fergen «Torine», som skulle ha gått på strøm, må nødkjøres på diesel. Lading må også skje ved landligge, noe som fører til mer støy.

–  Ferge på Hvaler er blitt nærmest ensbetydende med forsinkelser, skriver lokalavisen. 

Den nye fergen skulle ha gått fra 1. januar i år, men var ikke ferdig til å settes i drift før etter påske. Da den elektriske fergen endelig kom, var fortsatt ikke strømforsyningen på plass. Det manglet det veldig mye på.

Transformatoren som skulle sikre strømforsyningen, var ikke bygget, strømkablene fra transformatoren til fergekaia var ikke på plass og ladetårnet ytterst på fergekaia var ikke satt opp.