MS «Richard With» er tilbake ved Myklebust Verft for å utbedre skadene etter grunnstøtingen fredag.
MS «Richard With» er tilbake ved Myklebust Verft for å utbedre skadene etter grunnstøtingen fredag.

Setter inn reservefartøy for «Richard With»

MS «Richard With» som grunnstøtte fredag er nå tilbake på Myklebust Verft for å utbedre skadene som oppstod i forbindelse med ulykken. MS «Kong Harald» settes nå inn på ruten.

Publisert Sist oppdatert

Det var rundt klokken 9 fredag morgen hendelsen skjedde. Ifølge Hurtigruten Norge skal fartøyet ha mistet styringen på grunn av en teknisk systemfeil. Hva konkret som gikk galt er enda ikke klart, forteller pressevakt i Hurtigruten, Martin Henriksen.

- Hurtigruten har allerede startet intern gransking sammen med leverandører og andre for å avdekke hvordan dette kunne skje, og sikre at det ikke skjer igjen, sier han til Skipsrevyen.

Skadeomfanget på fartøyet blir omtalt som begrenset, med en mindre skade på skipets bulb og fremre ballasttank. Det ble ikke påvist noen lekkasje av miljøskadelig materiale fra skipet i forbindelse med uhellet. Hurtigruten understreker at det aldri var noen fare for liv og helse, og situasjonen kom raskt under kontroll.

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.
Min side

Kjøp abonnement i vår nettbutikk her

Nettbutikk