
Tapte over en halv milliard i 2022
Til tross for økte inntekter tapte Havila Kystruten mer enn 500 millioner kroner i 2022.
Selskapet endte med et resultat før skatt på -570 millioner kroner i 2022, mot -78 millioner året før
På den andre siden økte inntektene til selskapet betydelig. Fra 36 millioner kroner i 2021 til 332 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet endte til slutt på -305 millioner kroner.
I en børsmelding mandag kveld skriver selskapet at driftskostnadene fortsatt preges av oppbyggingsfase med betydelige lønns- og driftskostnader knyttet til opplæring og trening av mannskaper før alle skipene kommer i drift, høye LNG-priser og juridiske kostnader i forbindelse med sanksjoner og refinansiering.
I fjerde kvartal i fjor endte selskapets resultat i -237 millioner kroner, sammenlignet med -54 millioner kroner samme kvartal året før.
- Havila Kystruten seilte 4. kvartal med to skip i rute, «Havila Capella» og «Havila Castor». Belegget for perioden bærer fortsatt preg av usikkerhet og kanselleringer fra flere turoperatører, skriver selskapet.
Les også:
-
Per Sævik om Havila Kystrutens trange fødsel
Per Sævik (82) ser tilbake på en trang fødsel langs den historiske kystruten, men nekter å kaste kortene og gi seg. − Dette skipet er jo det første beviset på satsningen vår og vi er stolte over det vi har skapt, sier han.
-
Ny rettsleg avklaring for Havila Kystruten
Havila Kystruten skriv i ei børsmelding at High Court of Justice i London no har sendt ut ein kjennesle for «Havila Capella» og «Havila Castor».
-
Ytterligere forsinkelser for Havila Kystruten
Da Havila Kystruten enda ikke har mottatt svar på sin søknad om lisens til den irske sentralbanken, har selskapet besluttet å utsette «Havila Polaris» sin oppstart i rute til 7. april 2023. Samtidig har Tersan-verftet varslet forsinket levering av «Havila Pollux» på bakgrunn av force majeure etter jordskjelvkatastrofen i Tyrkia.
-
Kystruten i hardt vær
Havila Kystruten må betale bøter for manglende skip, varsler Samferdselsdepartementet. Bortfall av vederlag for ett skip i to måneder utgjør drøye 10 millioner kroner.
-
Gode bestillingstall for Havila Kystruten
Havila Kystruten opplever at mange vil reise med de mest moderne og miljøvennlige skipene som noen gang har seilt den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Etter kjennelsen i irsk høyesterett venter selskapet på gyldig lisens fra den irske sentralbanken for å frigjøre sikkerhetene opprinnelige leasingselskapet har i «Havila Polaris »og «Havila Pollux».
-
Vil kun frakta fossilbilar
Havila Kystruten har tatt ei avgjerd om å ikkje lengre frakta el, hybrid- og hydrogenbilar, i tillegg vil om bord- og i landkøyring av fossile bilar kun skje i Bergen og Kirkenes.