Nytt metanoldrevet sementskip skal redusere utslippene betydelig
I samarbeid med Hartmann Group og det norske NOx-fondet lanserer Heidelberg Materials Northern Europe et banebrytende bulkskip drevet av metanol.
Fartøyet er planlagt å driftsettes i Norge i første kvartal 2028. Ved å bruke primært grønn metanol som drivstoff, vil fartøyet redusere CO₂-utslipp med opptil 6 000 tonn årlig sammenliknet med eksisterende fossildrevne skip, heter det i en pressemelding.
– Dette prosjektet reflekterer Heidelberg Materials’ sterke forpliktelse til bærekraftig logistikk og langsiktig klimainnsats. Fartøyet reduserer utslippene med 80 % og øker vår totale transporteffektivitet. En tiårig kontrakt signaliserer vår vilje til å støtte innovasjon og bygge varige partnerskap, sier Knut Omreng, Director Logistics, Heidelberg Materials North Europe.
Langsiktig partnerskap med Hartmann Group
Etter en konkurranseutsatt anbudsrunde med seks rederier, ble Hartmann Group valgt til å designe, eie og operere fartøyet. Som tekniske managere etter levering av nybygget vil også det tidligere konsernselskap til Hartmann Group; InterMaritime Ltd. på Kypros være involvert.
Heidelberg Materials og Hartmann Group har et langvarig samarbeid og vil fortsette felles innsats for å redusere utslipp fra sementtransport til sjøs.
– Vi er forpliktet til å omfavne og investere i miljøvennlige teknologier som reduserer det maritime karbonavtrykket og fremmer bærekraft. Vi er stolte av å være en del av dette initiativet, som viser hvordan vareeiere og rederier sammen kan drive innovasjon innen lavutslipps-transport, sier Niels Hartmann, CEO, Hartmann Holdings.
Grønt Skipsfartsprogram
GSPs serviceteam for vareeiere har vært en viktig bidragsyter i dette og andre prosjekter for Heidelberg Materials i Norge.
– Grønt Skipsfartsprogram er svært fornøyd med å se at Heidelberg Materials, en langvarig og aktiv GSP-partner, nå inngår en tidsbefraktning for et metanoldrevet fartøy. For en vellykket grønn maritim omstilling er det avgjørende at vareeiere etterspør lav- og nullutslippsfartøy – slik Heidelberg Materials har gjort, sier Jørgen Laake, fungerende programlederi Grønt Sipsfartsprogram.
– Denne milepælen utvider porteføljen av kontraherte fartøy støttet av GSP, sammen med nullutslippsløsninger som hydrogen, ammoniakk og batterielektriske fartøy. Det viser at det finnes flere veier mot nullutslipp – hver økonomisk levedyktig avhengig av situasjonen – og demonstrerer hvordan ulike teknologier kan akselerere den grønne omstillingen i shipping. Heidelberg Materials bidrar definitivt til denne akselerasjonen.
Støttet av NOx-fondet
Tidlig i 2025 søkte Heidelberg Materials Norge om nødvendig økonomisk støtte fra det norske NOx-fondet. Uten tilskuddet på 60 millioner kroner ville denne første metanoldrevne sementfrakteren vært for kostbar.
– Dette fartøyet er et konkret resultat av offentlig-privat samarbeid. En investering på 60 millioner kroner fra NOx-fondet har muliggjort utviklingen av et svært energieffektivt skip som setter en ny standard for lavutslipps bulktransport, sier Tommy Johnsen, administrerende direktør, NOx-fondet.