Analysesjefen i Clarkson Platou, Erik Tønne, tegner et positivt bilde av offshore-virksomheten de kommende årene. Foto: Gustav Erik Blaalid

Godt nytt for supply

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ålesund: Analysesjef Erik Tønne i Clarkson Platou AS tegner et positivt bilde av norsk og internasjonal oljevirksomhet. Driveren er økt riggaktivitet.

- Vi mener at oljeprisen i 2020 vil ligge rundt 75 dollar fatet. Men frem til da vil den svinge rundt 60-65 dollar fatet, forklarer Erik Tønne til Skipsrevyen. For Nordsjøen predikerer Clarkson Platou i sine analyser at det vil være 31 helårskontrakter for jack up-rigger og 32 helårskontrakter for flyterigger i 2020. Definisjonen på en helårskontrakt er hver rigg med kontrakt på ett år.

- Det er nettopp den økte aktiviteten på rigg som er godt nytt for supply-sektoren, sier Erik Tønne.

Mye nytt i Nordsjøen - dessverre

På verdensbasis er det 1700 offshorefartøy som ligger i opplag. I Nordsjøen er det rundt 130 fartøy i opplag. Forskjellen mellom situasjonen internasjonalt og situasjonen i Nordsjøen, er imidlertid påfallende.

- Internasjonalt ser vi at over 1000 av de 1700 fartøyene som ligger i opplag er fartøy som er 15 år eller eldre. Det betyr at mange av disse vil trolig ikke komme tilbake til aktiv tjeneste. Reaktiveringskostnadene blir for store. I Nordsjøen er imidlertid situasjonen ikke slik. Her er fartøyene nyere, og rederiene vil neppe ta de ut av tjeneste. Dermed vil konkurransen vedvare lenger og prisene i Nordsjøen være under sterkt press lenger, mener Erik Tønner.

Han mener dette ikke er spesielt godt nytt for operatørene i Nordsjøen, sammenlignet med situasjonen på verdensmarkedet. Av de nærmere 130 skipene som ligger i opplag, skal rundt 60 gjennom 5-års klassing i år, og rundt 60 skal gjennom 5-års klassing neste år. Dette kan bety en avskalling slik at kapasiteten reduseres.

- Det er likevel en rekke faktorer som er positive. Blant annet at skip i opplag er redusert med 22% hittil i år, og at prognosene for 2020 viser at langt flere AHST-skip og PSV-skip skal i arbeid. Men etter våre prognoser vil det likevel være overkapasitet i 2020, sier han.