Utlyser nasjonal konkurranse for bygging av standardiserte fartøy
Regjeringen har bestemt at norske bedrifter får konkurrere om å bygge Sjøforsvarets nye standardiserte fartøy. Skipene skal styrke forsvaret langs kysten og til havs.
– Dette er en av de største anskaffelsene i langtidsplanen, som vil få stor betydning for Sjøforsvaret og gi et løft til norsk maritim industri. Fartøyene skal kunne løse en rekke forskjellige oppdrag i framtidens sjøforsvar, og bidra til å øke Forsvarets tilstedeværelse i våre nærområder. Jeg føler meg trygg på at vi med nasjonal konkurranse vil få de beste fartøyene raskest mulig, til en riktig pris, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap).
Stortinget har gjennom langtidsplanen sluttet seg til at det skal anskaffes inntil 28 standardiserte fartøyer til Sjøforsvaret. Fartøyene skal bygges i to varianter; en stor, havgående utgave og en mindre, kystnær utgave.
På sikt vil de erstatte åtte fartøyklasser i Sjøforsvarets nåværende flåte.
Standardiseres
Til forskjell fra dagens fartøyklasser, skal de nye fartøyene standardiseres. Det betyr at de skal bygges etter en bestemt standard med så mange like deler og systemer om bord som mulig. Det vil styrke den operative evnen og gi en rekke stordriftsfordeler.
– Med standardiserte løsninger vil det bli enklere og billigere å vedlikeholde, drifte, og oppgradere fartøyene over mange år. Det vil også bli mulig å flytte personell mellom de ulike fartøyene uten ekstra opplæring og utdanning. På den måten får vi en mer fleksibel og kostnadseffektiv flåtestruktur enn i dag, sier Sandvik.
– Fartøyene skal være så sivile som mulig og så militære som nødvendig. Det er et mål at forsvarsindustrien og sivil industri samarbeider for å få det beste fra begge sektorer, sier forsvarsministeren.
I samsvar med Stortingets innstilling til langtidsplanen skal utvikling og bygging av fartøyene baseres på en nasjonal konkurranse. Hensikten er å sikre nasjonal forsyningssikkerhet og kompetanse på å designe, utruste og vedlikeholde militære fartøy i Norge som er uunnværlige for forsvarsformål.
Søker samarbeid med allierte
Forsvarsministeren er tydelig på at regjeringen har som ambisjon at den nye fartøyklassen også skal bli en standard blant allierte land.
– Norge og våre allierte skal bruke store summer på forsvar framover. Det er viktig at vi tenker nytt, og bruker pengene våre smartere ved at flere land går sammen om å anskaffe de samme, standardiserte forsvarssystemene og plattformene. Det vil gjøre det mulig for oss å samarbeide tettere om vedlikehold og utvikling, og operere mer sømløst sammen. I tillegg får vi delt kostnadene på flere, slik at vi får mer forsvar for pengene, sier Sandvik.
– Vi har tradisjoner for avansert skipsbygging i Norge, og vi har en industri med unik kompetanse på feltet. Jeg har troen på at norsk industri vil klare å utvikle en standardisert fartøyklasse som kan være attraktiv for andre land å anskaffe. Flere nasjoner har allerede meldt sin interesse, og vi vil ha tett myndighetskontakt med mulige samarbeidspartnere i tiden framover, sier Sandvik.
Gjennom 2026 vil en samlet forsvarssektor gjennomføre konkurranse og utarbeide beslutningsgrunnlag til regjeringen og Stortinget.
– Nå går vi i gang med forprosjektet hvor vi vil ha et tett samarbeid med norsk industri for å sikre at vi klarer å bygge fartøy som er fremtidsrettede, tilpasset den bruken Forsvaret og allierte partnere planlegger og ikke minst har våpen og sensorer som gir god kampkraft. Vi tar konkrete grep for å ha nødvendig fremdrift og å nå ambisjonen om å starte bygging i 2027 og at de første fartøyene kan stå ferdige i 2030, sier Sandvik.