Tommy Grønning, Kaptein og Prosjektleder FDA (t.v) og Kjell Arild Skar, Salgssjef FMV (t.h).
Tommy Grønning, Kaptein og Prosjektleder FDA (t.v) og Kjell Arild Skar, Salgssjef FMV (t.h).

Finnsnes Dykk & Anlegg har kontrahert nytt servicefartøy fra Fitjar Mek.

Verft og rederi har hatt godt samarbeid tidligere.

Publisert

- Vi gleder oss over å fortelle at Finnsnes Dykk & Anlegg (FDA) har kontrahert nytt hybrid servicefartøy fra Fitjar Mekaniske Verksted (FMV). Fartøyet er av Senjaklassen, FMV W34M, og får verftets byggenummer 54. Designet er utviklet av FMV, skriver Finnsnes Dykk & Anlegg i en pressemelding.

Dimensjoner: 34,0 x 12,6 x 4,6 m
Innredes for: Opptil 7 personer.
Dekksareal: 215 m2.
Brutto tonnasje: 499 BRT
Klassenotasjon: DNV +1A1 Battery (Power)
Batteri-hybrid motorkonfigurasjon med hovedmotor 1370 bkW, og aux 950 ekW.
Batteripakke: 1445 kWh.
Dekksutstyr: Kraner: 1 x PFM 4500 (330 tm), 2 x PK150002 (104 tm)
Wincher: Dobbel ankerhåndteringswinch på 40 og 80 tonn.
Ytelser: Fart: over 13.0 knop. Bollard pull: 40 tonn
Fartøyet ble offentliggjort i dag 23. august på Nor-Fishing i Trondheim.
Fartøyet ble offentliggjort i dag 23. august på Nor-Fishing i Trondheim.

Rederiet er opptatt av miljøvennlige løsninger, og fartøyet får derfor installert batteripakke og hybrid akselgenerator. Denne løsningen vil redusere motorenes driftstid vesentlig. Fartøyet skal utstyres med elektrisk dekkspakke og vinsjer.

Verft og rederi har hatt godt samarbeid tidligere ved bygging av både FMV 218 «Niklas», FMV 235 «Hans» og FMV 236 «Emilie».

- Vi på FDA har vært veldig godt fornøyd med FMV, både "berre goe folk" og "berre goe båtar", og ser frem til nytt godt samarbeid, forteller Keneth Larsen, eier og daglig leder i FDA.