Ferjen er en katamaran som vil bygges i kompositt med en lengde på 30 meter og en bredde på 11 meter.
Illustrasjon: Norled AS
Nytt, spesialtilpasset fartøy skal drifte Hvalersambandet
Fra 2024 skal Norled drifte Hvalerferja med nytt og spesialtilpasset fartøy.
- Vi ønsker å elektrifisere sambandet i tillegg til å benytte et fartøydesign som gir den mest miljøvennlige og energieffektive driften av fartøyet. Ferjen er designet for å gi gode reiseopplevelser med lys og trivelig innredning med store vindusflater og universell utforming, skriver Norled på sin Facebook-side.
Kontrakt på 13 år
Norled AS vant kontrakten i konkurranse med to andre selskaper. Norled AS har tilbudt en ny, batterielektrisk bilferje med plass til 147 passasjerer og åtte biler. Ferjen er en katamaran som vil bygges i kompositt med en lengde på 30 meter og en bredde på 11 meter.