
Utklasser lastebil på klima
Klimautslippene fra sjøtransport er mye lavere enn utslippene fra vegtransport – og bare halvparten at det som er beregnet tidligere.
Det viser en pilotstudie i regi av Statens vegvesen og Kystrederiene. De nye beregningene er basert på grundige livsløpsanalyser av hele transportkjeden og oppdaterte standarder for miljødeklarasjon (EPD), skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Mer klimavennlig enn tidligere beregnet
De nye og mer presise analysene dokumenterer at sjøtransport kommer enda bedre ut sammenlignet med vegtransport enn det som er lagt til grunn i tidligere beregninger.
Utslipp fra skip er mellom 30 og 45 prosent lavere sammenlignet med de gamle beregningene. For noen fartøy er tallene enda lavere.
For eksempel vil et skip med 1500 tonn last som går 100 kilometer, ha et CO2-utslipp på 5,5 tonn. Tidligere ville utslippene vært beregnet til 12,1 tonn.
– Dette er et gjennombrudd for mer rettferdige og presise klimaregnskap. Nå kan vi slå fast at skip, og særlig nyere og mer miljøvennlige skip, har et betydelig fortrinn fremfor lastebiler når det gjelder utslipp per transportert tonn, sier Tor Arne Borge, som er administrerende direktør for Kystrederiene.
Pilotstudien er gjennomført i regi av Grønt Skipsfartsprogram.
Dokumenterer utslippskutt
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland gleder seg over de nye tallene, som viser enda høyere reduksjon i CO2-utslipp enn det som er anslått tidligere. Statens vegvesen vekter utslippskutt sammen med pris ved tildeling av asfaltkontrakter. Dette har ført til en halvering i CO2-utslippene fra asfalt fra 2020 til 2025, særlig knyttet til endringer i råstoff og produksjon.
– For at vi skal lykkes med utslippskutt også innenfor transport av asfalt, er det viktig å dokumentere hva som virker. Disse nye analysene viser at leverandørene våre vil tjene på å investere i nye og mer klimavennlige fartøy, sier Ingrid Dahl Hovland.
Statens vegvesens krav til utslippskutt har også ført til at det er inngått kontrakt om bygging av verdens første hydrogendrevne lasteskip, som skal frakte asfalt og masser langs norskekysten.
Den nye pilotstudien dokumenterer at det også er en betydelig klimagevinst ved å velge tradisjonelle dieseldrevne fartøy framfor lastebiltransport.
Enklere å velge klimavennlig
Fra 2024 skal klima og miljø vektes med minst 30 prosent ved alle offentlige anskaffelser. Riktige og oppdaterte EPD-verdier gir dermed sjøtransport en reell konkurransefordel. Dermed kan lavutslippsskip dokumentere sin miljøgevinst og konkurrere på like vilkår.
Entreprenører, kommuner, fylkeskommuner og andre som bruker bulktransport av blant annet asfalt, tilslag og andre masser, får nå et bedre beslutningsgrunnlag. Mer presise utslippsberegninger gjør det enklere å velge klimavennlige transportløsninger.
– Dette viser at det grønne skiftet også handler om riktige data. Nå har vi tall som tydelig dokumenterer at sjøveien er et klimavennlig alternativ til lastebilen, sier direktør for Grønt Skipsfartsprogram Eirill Bachmann Mehammer.