Halten AS og Halten Bulk AS eier og driver fem fartøy, alle selvlossende.
Halten AS og Halten Bulk AS eier og driver fem fartøy, alle selvlossende.

Norwegian Ship Design ser store muligheter fremover

Nylig landet Førde-selskapet en kontrakt på design til to hydrogendrevne lasteskip for Halten Bulk i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Skipene skal inngå i en flåte som har operasjoner ut over norskekysten, og er derfor avhengig av å benytte marine gassolje til hydrogen blir kommersielt tilgjengelig flere steder i Europa.

Fartøyene vil ved operasjon langs hele norskekysten bunkre hydrogen fra de fem nye produksjonsanleggene som skal bygges innen 2025.

- Skipene starter opp med en kombinasjon av 70 prosent hydrogen og 30 prosent marin gassolje, men når flere tilgjengelige bunkringsstasjoner kommer vil andelen hydrogen øke samtidig forventes det mer konkurransedyktige hydrogenpriser i markedet i årene som kommer, forklarer CEO i Norwegian Ship Design, Gjermund Johannessen.

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP