- Det hjelper ikke at vi lager norske regler for norske rederi

Mellom tre og fire prosent av utslippene på verdensbasis i dag, kommer fra maritim bransje. I Norge er det cirka 15 prosent. - Vi har et litt spesielt ansvar ettersom vår maritime sektor er såpass stort at det er vi som trekker opp utslippene i forhold til resten av verden, sa professor for Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU, Vilmar Æsøy, under NTNU Kveld i Ålesund 26. september.

Publisert

- Vi kaller Parisavtalen og avtalen som ble gjort i Egypt i 2022 for hårete mål. Men, det er det vi skal jobbe mot. Det er ganske heftige mål når vi vet at 2030 begynner å nærme seg ganske raskt, åpnet professor for Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU, Vilmar Æsøy med under NTNU Kveld i Ålesund. 

Han pekte på at det er 1100 fartøy som skal over på lav- eller nullutslippsteknologi innen 2030, og at 800 av disse ikke en gang har begynt med prosessen. 

- Det er en ganske krevende oppgave vi står overfor, og jeg må jo stille spørsmål ved om det i det hele tatt er mulig. Har vi satt målene så høye at vi gir opp før vi begynner? 

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.
Min side

SR Komplett

  • Pluss saker
  • Digitalt arkiv
  • Digitalt Magasin
  • 11 Utgivelser av Skipsrevyen
  • Varighet: 12 mnd
  • Pris: 3587,-

KJØP

SR Komplett Personlig

  • Pluss saker
  • Digitalt arkiv
  • Digitalt Magasin
  • 11 Utgivelser av Skipsrevyen
  • Varighet: 12 mnd
  • Pris: 3587,-

KJØP

SR Komplett Digital

  • Pluss saker
  • Digitalt arkiv
  • Digitalt Magasin
  • Varighet: 12 mnd
  • Pris: 2995,-

KJØP

SR Komplett Digital Personlig

  • Pluss saker
  • Digitalt arkiv
  • Digitalt Magasin
  • Varighet: 12 mnd
  • Pris: 2995,-

KJØP

SR Pluss

  • Pluss saker
  • Varighet: 1 mnd
  • Pris: 2388,-

KJØP

SR Pluss Personlig

  • Pluss saker
  • Varighet: 1 mnd
  • Pris: 199,-

KJØP