- Det hjelper ikke at vi lager norske regler for norske rederi
Mellom tre og fire prosent av utslippene på verdensbasis i dag, kommer fra maritim bransje. I Norge er det cirka 15 prosent. - Vi har et litt spesielt ansvar ettersom vår maritime sektor er såpass stort at det er vi som trekker opp utslippene i forhold til resten av verden, sa professor for Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU, Vilmar Æsøy, under NTNU Kveld i Ålesund 26. september.
- Vi kaller Parisavtalen og avtalen som ble gjort i Egypt i 2022 for hårete mål. Men, det er det vi skal jobbe mot. Det er ganske heftige mål når vi vet at 2030 begynner å nærme seg ganske raskt, åpnet professor for Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU, Vilmar Æsøy med under NTNU Kveld i Ålesund.
Han pekte på at det er 1100 fartøy som skal over på lav- eller nullutslippsteknologi innen 2030, og at 800 av disse ikke en gang har begynt med prosessen.
- Det er en ganske krevende oppgave vi står overfor, og jeg må jo stille spørsmål ved om det i det hele tatt er mulig. Har vi satt målene så høye at vi gir opp før vi begynner?
SR Komplett
- Pluss saker
- Digitalt arkiv
- Digitalt Magasin
- 11 Utgivelser av Skipsrevyen
- Varighet: 12 mnd
- Pris: 3587,-
KJØP
SR Komplett Personlig
- Pluss saker
- Digitalt arkiv
- Digitalt Magasin
- 11 Utgivelser av Skipsrevyen
- Varighet: 12 mnd
- Pris: 3587,-
KJØP
SR Komplett Digital
- Pluss saker
- Digitalt arkiv
- Digitalt Magasin
- Varighet: 12 mnd
- Pris: 2995,-
KJØP
SR Komplett Digital Personlig
- Pluss saker
- Digitalt arkiv
- Digitalt Magasin
- Varighet: 12 mnd
- Pris: 2995,-
KJØP
SR Pluss
- Pluss saker
- Varighet: 1 mnd
- Pris: 2388,-
KJØP
SR Pluss Personlig
- Pluss saker
- Varighet: 1 mnd
- Pris: 199,-
KJØP