Teknisk-prøvetur for «Esvagt Alba» i Sognefjorden. Foto: Havyard Leirvik AS

Enda en leveranse fra Havyard Leirvik

På to dager har Havyard Leirvik overlevert to skip. Først en brønnbåt onsdag, og et vindmølleskip torsdag.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I følge Havyards pressemelding om de to skipene som nå er levert fremgår det at skipene er levert «til avtalt tid». For to dager siden opplyste verftets direktør, Karsten Sævik, derimot at de to skipene var over 100 dager forsinket. 

Skipsrevyen har spurt prosjektleder for skipene hva som er korrekt?

- Det er korrekt at de to skipene er over 100 dager forsinket i forhold til det som ble avtalt før koronaen, men det er også korrekt at skipene ble levert i forhold til den nye tiden vi har avtalt med rederne, sier prosjektleder Vegard Skår

I pressemeldingen forteller Skår at koronapandemien har gitt store utfordringer når det gjelder både arbeidere og servicefolk fra underleverandører i tillegg til leveranser av utstyr, og har gitt helt nye utfordringer innen ressurs- og materiellplanlegging. 

- Men vi har vist at vi er omstillingsdyktige og greid å løse utfordringene. Vi har hatt et svært godt samarbeid der alle parter har vært fleksible og strukket seg langt, og der det har vært levert mye godt arbeid både på verftet, hos leverandørene og innad i prosjektorganisasjonen. Slik har vi greid å levere på tid og med god kvalitet.

Skipet skal leveres til Esvagt, og Vegard Skar trekker også frem det gode samarbeidet de har hatt med rederiet. 

- Vi har nå samarbeidet med Esvagt på mange prosjekter, kjenner godt både systemene og forventningene deres, og gleder oss over å levere nok et godt skip og nyttig verktøy til deres arbeid i havvind-segmentet. 

Flaggseremoni ved overlevering av «Esvagt Alba» til Esvagt. F.v: Jesper Fredriksen, Kaptein på ESVAGT Alba og Geir Helge Nordstrand, prosessleder produksjon i Havyard Leirvik. Foto: Havyard Leirvik

Kvalitet

Vindmølleskipet er det femte vindmølleskipet som bygges ved Havyard Leirvik og det andre i en serie av HAV 831L SOV-design. 

- Likevel er det alltid utvikling og forbedring og alt må testes og fungere før skipet kan leveres. 

Skår forteller om sjøprøven som var beregnet å ta en uke, men som ble ferdig før planlagt fordi testingen gikk så bra.

- Det er imponerende av alle de involverte å levere slik kvalitet i en så utfordrende tid. 

Det blir full aktivitet på verftet gjennom hele sommeren, og vindmølleskip nummer tre i serien ligger klart til utrustningsarbeid. Dette skipet skal leveres til høsten. 

Det vil gi Havyard Leirvik en referanseliste med seks vindmølleskip, noe som er en svært sterk posisjon i dette segmentet. 

HAV Group

Skipet er designet av HAV Design og er det niende HAV-designet som blir levert til havvind-pioneren ESVAGT. Skipet er utviklet for å ha optimale posisjoneringsegenskaper og sjøegenskaper som er viktig for operabiliteten ved vindparkene. Norwegian Electric Systems har levert energidesign, kontrollsystemer og komplett fremdriftssystem for skipet.