Annonsørinnhold fra SEAM:

Oslofjord III er en av de fem helelektriske fergene som seiler i Oslofjorden.

Elektrifiseringens rolle i autonomi

Teknisk modenhet, regelverksutvikling og kostnad er blant de største påvirkerne i utviklingen av autonomi. Samtidig er den økte etterspørselen av elektriske fremdriftssystemer en viktig bidragsyter for videre utvikling av autonome fartøy, mener systemutvikler og -integrator SEAM.

- Elektrifiserte energi- og kraftforsyningssystemer muliggjør utvikling og implementering av kostnadseffektive autonome løsninger og funksjonalitet. De åpner opp for et mye mer fleksibelt og digitalisert system for fremtidige automatiserte funksjoner, forklarer Driftssjef i SEAM, Otto Koch.

SEAM utvikler og leverer elektriske kraftsystemer og automasjonsløsninger og jobber aktivt med ulike aktører for å utvikle optimale kontrollstrategier for autonome skip. De mener elektriske systemer vil være en avgjørende faktor i utviklingen av autonome operasjoner, hvor marginene krever et stadig mer kostnadseffektivt driftsmønster.

- Elektriske fremdriftssystemer er en viktig komponent i utviklingen av autonome skip, men også for utvikling av smarte energistyringssystemer. Smarte systemer som reduserer utslipp ved å regulere fart og retning, basert på faktorer som drivstoff, trafikk, vind og strøm. Forutsetninger som autonomsystemer må kunne handtere og optimalisere for å skape en bærekraftig forretningsmodell, sier Koch.

De elektriske systemene har ført med seg en viktig teknologisk utvikling som er sentral for autonomien, ifølge Svein David Medhaug, prosjektutvikler i SEAM.

– For å oppnå myndighetenes kriterier må Autonom skipsfart anvende avanserte teknologier som kunstig intelligens, inkludert maskinlæring og dyplæring, avanserte multisensorteknologier samt pålitelige uavhengige kommunikasjonssystemer. Så det er trygt å si at elektrisk drevne systemer er en forutsetning for utvikling av sikrere, smartere og renere skip.

Innsamling og bruk av data er tett koblet opp til autonome funksjoner på et fartøy og er en viktig del av det elektriske energiforsyningssystemene. Digitale verktøy gir informasjon om energiforbruk og ytelse for å kunne forbedre driften av skipet, samt øke sikkerheten om bord. Digitaliseringen er derfor en forutsetning og et bindeledd i denne utviklingen.

- Bruk og innsamling av data er en sentral del av de elektriske energi- og kraftstyringssystemene om bord. Disse gir data om energiforbruk og ytelse som kan integreres med andre typer sensordata for å oppnå optimal, sikker og mer pålitelig drift.

Den maritime næringen vil uten tvil oppleve en stadig økende grad av automatisering og autonome operasjoner, med systemer om bord og på land som blir stadig mer integrerte og hvor støttesystemer om bord bidrar til en mer sofistikert og helhetlig drift.

- Teknologien som utvikles gjennom elektrifisering av skip har åpnet opp for mer avanserte systemer som kommuniserer med hverandre. Overgangen til autonome operasjoner vil bli enda mer effektiv for redere som allerede har investert i disse løsningene.

e-SEA® Bridge er et eksempel på utviklingen av autonome funksjoner i skip.