- TFFK har ingen vedtatte planer om elektrifisering av hurtigbåtsambandet Tromsø-Harstad og har følgelig ikke avsatt midler til dette, skriver Miljødirektoratet i sitt avslagsbrev til Troms og Finnmark fylkeskommune.
Søknad om tilskudd til elektrifisering av hurtigbåter ble avslått
I oktober i fjor søkte Troms og Finnmark fylkeskommune, TFFK, om 32,4 millioner kroner for å dekke merkostnader ved å etablere ladeinfrastruktur for elektriske hurtigbåter for sambandet Tromsø-Harstad. Miljødirektoratet avslår søknaden.
Utslippene fra ruten er i dag beregnet til å være omtrent 7 800 tonn CO2 per år.
I søknaden har TFFK skissert et utslippskutt på rundt 70 per år, til et gjenværende utslipp på cirka 2.400 tonn per år. I tillegg har TFFK skissert en mulighet for helelektrisk drift, der hele utslippet kuttes med et ytterligere stopp underveis.
43,4 millioner - pluss merkostnader
Skipsrevyen.no Pluss Personlig
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
199,-
per måned. Første måned 4,-
KJØP
Skipsrevyen.no Pluss Personlig
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
2189,-
per år
KJØP
Skipsrevyen.no Pluss Bedrift
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
2189,-
per år
KJØP