DNV: Energiomstillingen endrer shipping

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Energiomleggingen vil forandre shipping, skriver DNV i ny rapport. 

  

DNV GL har publisert Maritime Forecast for 2050 som analyserer hvordan endringene i det globale energisystemet vil påvirke shippingbransjen mot 2050. Rapporten undersøker hvordan de forventede endringene i energiproduskjonen og -etterspørselen, BNP vekst, industriproduksjon og regional produiksjon kan forandre den maritime industrien, samt påvirke individuelle skipssegmenter.

Store endringer raskt

«Endringene i måten verden bruker og produserer energi på er store og de skjer raskt,» sier Remi Eriksen, Group President og administrerende direktør i DNV GL. «Vår 'Energy Transition Outlook' (ETO), som ble publisert i september i år viser at energiforsyningsblandingen innen midten av århundret sannsynligvis vil være delt helt likt mellom fossil og fornybar energi. Fremskritt innen energieffektivisering vil også gjøre at verdens etterspørsel etter energi flater ut etter 2030. Disse trendene vil ha innvirkning på alle aktører i den maritime sektoren.»

Robust vekst

Maritim Forecast-rapporten anslår at shippingbransjens vekst fram til 2030 vil være robust, og på nivå med nivå med de siste tiårene. Etterspørselen vil fortsette å øke fra 2030 til 2050, men ikke i samme tempo. Veksten vil hovedsakelig være i laster som ikke er energirelaterte, som for eksempel transport av containere og andre bulklaster enn kull. I tillegg til endringene i energiproduksjon og eksportmønstre vil shippingbransjens drivstoffblandinger bli mye mer varierte. I 2050 vil oljen fortsatt være det viktigste drivstoffalternativet for handelsfartøy, men naturgass vil være det nest mest brukte drivstoffet, og forbruket av nye lavkarbonalternativer vil øke.

Digitaliseringen får dyptgående innvirkning

«I Maritime Forecast-rapporten ser vi at dagens trender blir til morgendagens paradigmer,» sier Knut Ørbeck-Nilssen, DNV GLs øverste maritime leder. «Shippingbransjen vil fortsette å jobbe for økt effektivitet ved å redusere kostnadene, forbedre utnyttelsen, redusere drivstofforbruket, øke fartøystørrelsen og ta i bruk ny teknologi. Den nåværende bølgen av digitalisering som forvandler næringen, vil også ha en dyptgående innvirkning på design og drift, og skape nye forretningsmodeller.»

Rapport

DNV GL har offentliggjort en serie rapporter på nettsiden Energy Transition Outlook. Disse kan lastes ned gratis. Den viktigste ETO-rapporten dekker endringene i hele energiblandingen frem mot 2050. I tillegg til hovedrapporten Maritime Forecast er det to andre sektorspesifikke tillegg som er basert på DNV GLs inngående ekspertise innen olje og gass samt kraft og fornybar energi.  

Rapporten kan lastes ned her: https://eto.dnvgl.com

 

Om DNV GL

DNV GL er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering. Drevet av formålet om å verne liv, eiendom og miljø, bistår selskapet sine kunder med å forbedre deres virksomhet på en sikker og bærekraftig måte. DNV GL leverer klassifisering, sertifisering og teknisk risiko- og pålitelighetsanalyse sammen med programvare, datahåndtering og uavhengig ekspertrådgivning til maritim-, gass- og oljesektorene, samt energibedrifter. I tillegg leverer selskapet sertifisering og forsyningskjedetjenester på tvers av svært mange industrisektorer. Med 13 000 høyt utdannede ansatte i 100 land, bistår DNV GL sine kunder med å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere. www.dnvgl.com