De innovative hybride ro/ro-fartøyene er en del av flåtefornyelsesprogrammet til CLdN, som tar sikte på å redusere utslippene drastisk.
De innovative hybride ro/ro-fartøyene er en del av flåtefornyelsesprogrammet til CLdN, som tar sikte på å redusere utslippene drastisk.

Samarbeider om innovative hybride ro/ro-skip

Wärtsilä og logistikkleverandøren CLdN har i fellesskap utviklet et innovativt hybriddesign for to nye ro/ro-fartøy – skip der lasting og lossing skjer ved at lasten kjører om bord selv.

Publisert

Fremdriftsarrangementet er slik at skipene kan operere som gass-/dieselmekaniske fartøy i dag, eller som gass-/dieselelektriske fartøy i fremtiden. Skipene bygges ved Hyundai Mipo Dockyards i Korea.

Wärtsilä hybridsystem inkluderer energilagringssystemer, to store PTO/PTI-generatorer og elektriske motorer, multidrive-omformere og Wärtsilä energistyringssystem som kontrollerer og optimerer hybriddriften. Løsningen vil gjøre det mulig å minimere skipenes CO2-utslipp, og støtter dermed den marine sektorens ambisjoner om dekarbonisering. Bestillingen ble lagt inn hos Wärtsilä i juni 2022.

– Vårt mål er å være fleksible med hensyn til fremtidig teknologisk utvikling. Det er grunnen til at vi har jobbet med utviklingen av disse nye fartøyene med Wärtsilä, et selskap med en sterk merittliste innen utvikling av avansert hybridteknologi for marin industri, sier Gary Walker, COO Shipping i CLdN, i en pressemelding.

– Dekarbonisering er i dag et sentralt tema for skipsfarten, noe som betyr at skipsdesign trenger drastisk nytenkning. Det er imidlertid ikke alltid klart hva disse endringene skal innebære, så vi i Wärtsilä har i en tid nå anbefalt at innebygd fleksibilitet i fremdriftslinjen bør prioriteres. Sammen med CLdN viser vi med disse fartøyene frem det som i dag er både mulig og meningsfullt, sier Torsten Bûssow, Director Ship Electrification Solutions i Wärtsilä.

De to 234 meter lange fartøyene vil hver ha 16.000 meter dekkareal. De er en del av flåtefornyelsesprogrammet til CLdN, som tar sikte på å redusere utslippene drastisk. Skipene skal etter planen leveres i fjerde kvartal 2024 og første kvartal 2025, og vil operere i CLdNs europeiske nettverk.

Wärtsilä er markedsleder innen hybridløsninger for skip, med installasjoner om bord på mer enn 70 fartøyer og over 100 MWh installert batterikapasitet. Selskapet har et langvarig og veletablert forhold til CLdN.