Den første med X-BOW-design, «Bourbon Orca»

Den første av mange

Tirsdag 4. september deles Ship of the Year ut under SMM messen i Hamburg. Hvem som vinner i år får vi vite da. Men i 2006 var det et nytt design som hjalp til med å vinne prisen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2005 tok representanter fra Bourbon Offshore Norway kontakt med designerne hos Ulstein. De hadde sett et futuristisk konsept-skip fra Ulstein i et magasin, som var fullspekket med fremtidsteknologi og som hadde med en underlig bakoverliggende framtidsbaug. Denne ville også deres rederi ha. Kravet var blant annet at baugen var minst like bra som en vanlig baug.

Det skulle året etter bli AHTS-fartøyet «Bourbon Orca». 

Mennene bak designet Fra venstre: Bernt-Aage Ulstein, Øyvind Gjerde Kamsvåg, Frode Sollid, Terje Våge

Skepsis

Ingeniørene og designerne ved Usltein skred til verket med å skape det som i 2005 ble kåret til årets ingeniørbragd. Designet endte sågar opp på den nye hundrelappen, og ble kåret til norges nest viktigste innovasjon de siste hundre årene, bare slått av Tripp Trapp-stolen. 

- Men det var ikke slik at vi våknet en tirsdag og fant ut at X-BOW var en god idè, forteller Øyvind Gjerde Kamsvåg til Skipsrevyen. Han var én i teamet som sto bak nyvinningen. Han forteller om sterk skepsis ute blant folk;

- Vi kan le av det i dag, men den gangen var det så ille at jeg av og til ikke orket å gå ut, sier han.

Døpt av forsvarsministeren

Skipet var byggnummer 273 fra Ulstein, og ble overlevert rederiet sommeren 2006. Gudmor under dåpen var daværende forsvarsminister, Kristin Krohn Devold.

Det var også et av verdens første ankerhåndteringsfartøy med diesel-elektrisk fremdrift.

Fremdriftssystemet inneholder seks dieselgeneratorsett, 4 av Wärtsilä 6L32 motorer hver 2.880 kW og 2 av Wärtsilä 9L20 motorer hver 1.665 kW med Siemens generatorer, 4 x 3450 kVA og 2 x 1975 kVA.

Fartøyet har en topphastighet på ca 17,5 knop. Det er med andre ord en kraftplugg Ulstein har bygget.

«Bourbon Orca» i Stavanger Foto: Wikimedia Commons

I medienes søkelys

I 2014 kom båten og mannskapet i medienes søkelys. I Middelhavet pågikk den største flyktningkrisen siden andre verdenskrig. Tusener av håpefulle reiste ut i skrale fartøy for å søke lykken i Europa.

24. august mottok skipet den andre nødmeldingen på like mange dager fra redningssentralen i Roma. En båt med minst 500 flyktninger, de fleste fra Syria, hadde forlist. Alle skip i området blir tilkalt for å hjelpe.

Denne natten seilte kapteinen og hans menn i én time for å komme til det angitte ulykkessted. Da de kom frem blinket det overalt i redningsvester. Likene av småbarnsfamilier fløt mellom vrakrester, skrev VG.

Senere det året fikk mannskapet på «Bourbon Orca»  pris for Årets heltedåd, etter å ha reddet nesten 2000 flyktninger i Middelhavet.

Også FNs daværende høykommissær for flyktninger, nå FNs Generalsekretær, Antonio Guterres takket mannskapet for innsatsen.

Året etter skrev Sunnmørsposten at flere av mannskapet kunne risikere å miste jobben, fordi skipet skulle flagges fra NOR til NIS i forbindelse med et oppdrag i Sør-Amerika.

Fakta om «Bourbon Orca»

Lengde: 86.20 meter

Bredde: 18.50 meter

Dekksareal: 540 m2

Dødvekttonn: ca 3,500

Motor:  4 stk Wärtsilä 6L32 og 2  Wärtsilä 9L20

IMO no: 9352377

100 på 10 år

I 2016 kunne Ulstein-gruppen kunne ønske velkommen skroget til skip nummer 100 med X-BOW design. Det var også designet med den nye akter-løsningen, X-STERN.

I slutten av august ble en luksusyacht levert til sin nye eier. «Olivia O» er en privat yacht, bygget med X-BOW design. I Kina bygges det også flere skip med samme utseende.

Men den aller første var altså «Bourbon Orca», som i skrivende stund befinner seg på oppdrag utenfor Trinidad.

Prisen til årets Ship of the Year-vinner deles ut ved den norske paviljongen i Hall B 7 på SMM  kl 12.00 tirsdag 4. september.