Taiwansk rederi velger Vard

Vard melder i en pressemelding at de har vunnet kontrakten på å bygge to CSOVer til en ikke navngitt taiwansk kunde. 

Kunden har valgt Vard til å designe og bygge to CSOVer av VARD 4 39 design. Dette er et nytt design fra VARD for bærekraftige støttefunksjoner for vindparker, både som servicefartøy for vindparkene og i bygge- og installasjonsfasen.

Hvilket Vard-verft som skal gjøre jobben vil selskapet ikke kommentere.

Skrogformen og et stort utvendig dekk legger til rette for en drivstoffeffektiv CSOV-drift og fremtidig integrering av modulær kraft- og fiberoptisk kabellegging og fordeling.

Designet har stor fleksibilitet for å imøtekomme fremtidige operasjonelle krav og fokuserer på et lavt miljøavtrykk med et effektivt maskin- og fremdriftsoppsett for høy dynamisk posisjoneringskapasitet og god driftssikkerhet.

Designet inkluderer en komplett elektrisk utstyrspakke som er en del av en fremtidsrettet strategi for elektrifisering og leveringen av pålitelig drift om bord fartøyene. Dette inkluderer en kraftig batteripakke, kran og W2W (Walk-to-work) gangveisystem. Fartøyene er også forberedt for fremtidig drivstoff. 

Fartøyene har en lugarkapasitet til 120 personer, hvorav 90 er fordelt i romslige enkeltlugarer. Administrasjonsfasiliteter som kontorer, møterom, konferanserom og dagrom har høy standard tilpasset markedet.

VARD en totalleverandør 

Vard er totalleverandør på fartøyene. Gjennom den integrerte verdikjeden leverer selskapet design, bygger skroget, utruster, integrerer og ferdigstiller skipet for kunden. 

Det nye fartøyet vil få installert Vard Electros SeaQ Bridge-system, - en broløsning med et intuitivt brukergrensesnitt designet for en sikrere og mer effektiv drift med operatøren i fokus. SeaQ Bridge er en digital muliggjører og fungerer som grensesnitt mot alle operasjonelle data. 

Hybridfartøyenes elektriske system er fullt integrert gjennom SeaQ Power for å minimere utslippene og maksimere driftstiden. For å styre og overvåke de komplette fartøysystemene, vil nybyggene bli utstyrt med Vard Electros SeaQ Integrated Alarm System (IAS), Power Management System (PMS) og Energy Management System (EMS).

Vard Interiors AS skal levere moderne interiørløsninger og grønne HVAC (klima og ventilasjon) og rørsystemer, med fokus på kvalitet og effektivitet for å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord fartøyene. 

VARDs spesialiserte datterselskap Seaonics er en del av prosjektet med levering av et helelektrisk løfte og håndteringssystem. Leveransen inkluderer en fullverdig Electric Controlled Motion Compensated (ECMC) 30 meter walk-to-work gangvei med en 3-tonns 3D-kompensert kran og personheis. For effektiv lasthåndtering vil Seaonics levere ECMC 7-tonns 3D-kompensert kran. 

- En av VARDs fordeler er evnen vår til å samarbeide tett med kundene for å skreddersy fartøy basert på deres behov og krav. Dette fartøyet er utviklet gjennom en fruktbar prosess sammen med kunden. Vi ser frem til å utvikle prosjektet inn i byggefasen og håper vi kan skape et langt og produktivt samarbeid i årene som kommer. Sammen skal vi fortsette å finne bærekraftige løsninger for havvindindustrien inn mot det grønne skiftet og bærekraftig virksomhet til havs, sier Christian Utvik, SVP Sales & Marketing i VARD, og kommersielt ansvarlig for kontrakten.

Det første fartøyet skal bygges, utrustes, ferdigstilles og leveres Q4 2026 og det andre i Q1 2027. 

Generell teknisk informasjon:

• Lengde på ca. 102,7 meter og en bredde på 19,5 meter 

• Helelektrisk kran og walk-to-work-system 

• Gode sjøegenskaper med to eVSP 32 enheter og forbedret baugpropell-kapasitet. • Energilagringssystem 1,240kWh for hybrid fremdrift og drivstoffeffektiv drift • Muligheter for landbasert tilkobling 

• Varmegjenvinningssystem og innovative HVAC-systemteknologier for redusert miljøavtrykk under drift 

• Innkvartering for 120 personer om bord; Høy standard på mannskaps- og klientfasiliteter • Dedikerte områder for fremtidige teknologier som økte batteripakker og muligheter for alternative drivstoff

• Ca. 700 m2 åpent dekk for containerlagring og fremtidig installasjon av mobiliserende dekksutstyr 

• Store lagerfasiliteter for økt fleksibilitet i lastlagring og tilstøtende driftsfasiliteter for sikker og effektiv servicedrift