VARD 4 25: CSOVs til Edda Wind med datterselskaper. Skipene har en lengde på 87,5 meter og innredning for 120 personer.

Gigantkontrakt til VARD

VARD har signert nye kontrakter for design og bygging av fire Commissioning Service Operation Vessels (CSOVs) for norske Edda Wind med datterselskaper. Kontraktene for de fire skipene har en samlet verdi på over 2,7 milliarder kroner.

Publisert

Edda Wind tilbyr servicefartøy og service av høy kvalitet til den globale havvindindustrien, slik at deres kunder kan generere fornybar energi for å møte det økende energibehovet i verden. Dette er i tråd med VARDs strategi og mål:

- Edda Wind kom til VARD for å designe og bygge deres neste generasjon servicefartøy (CSOVs). Rederiet har bred erfaring med å utvikle innovative løsninger til sine marked, og sammen med VARDs design, teknologi og skipsbyggingskompetanse skal vi skape en serie unike og bærekraftige fartøy spesielt utviklet for å møte kundens krav og behov. Vi gleder oss til å ønske Edda Winds team velkommen til VARD», sier Alberto Maestrini, CEO i VARD.

Ny skrogform

Det nye VARD 4 25 designet er utviklet i tråd med Edda Winds fokus på fleksibilitet, operabilitet, effektiv logistikk og miljøvennlige løsninger. Fartøyene er designet med VARDs nye skrogform for å optimalisere sjøegenskaper og lavt drivstofforbruk.

Den nye fartøyserien vil være forberedt for grønt drivstoff og energibærere, og vil ha fleksibilitet til å tilpasses ulike typer drivstoff i fremtiden. CSOV-ene vil bli utstyrt med ny teknologi for energieffektiv kraftproduksjon, propeller og HVAC - system for styring av inneklima.

- Vi er veldig fornøyde med å plassere denne kontrakten hos VARD-gruppen som vi kjenner som en meget dyktig skipsbygger med stor kapasitet. Fartøyet vil være et flott tilskudd til den toppmoderne flåten av CSOV-er som utvikles i Edda Wind. Disse nybyggene vil være på linje med våre andre nybyggingsprosjekt for å nå målet vårt om nullutslipp», sier Kenneth Walland, CEO i Edda Wind.

Fire skip og 2+2 i opsjon

Fartøyene er designet av Vard Design i Ålesund i samarbeid med, og eksklusivt for, Edda Wind. To av CSOV-ene skal leveres i 1. kvartal 2025.

Skrogene skal bygges av VARD i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres ved ett av verftene til VARD i Norge. De to andre skipene, som er planlagt levert i 2. kvartal 2025 og 1. kvartal 2026, skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam.

I tillegg til de fire kontraktene er det opsjoner på ytterligere 2+2 CSOV-fartøy.

De høyteknologiske datterselskapene til VARD er en del av konsernets integrerte verdikjede, og er involvert i prosjektene gjennom leveranser av utstyr og løsninger. Vard Accommodation skal skape et hyggelig arbeids- og bomiljø som gir teknikere og mannskap et komfortabelt inneklima samtidig som energiforbruket reduseres.

Møter det økende energibehovet på en bærekraftig måte

De nye skipene vil få installert Vard Electros SeaQ Integrated Bridge System; en broløsning med et brukergrensesnitt designet med operatøren i fokus. Broen er konstruert for å oppnå et ryddig og effektivt arbeidsområde ved å legge vekt på enkel betjening, sikkerhet og ergonomi.

Torgeir Haugan, Senior Vice President Sales & Marketing i VARD, har vært ansvarlig for salgsprosessen i VARD. Han er stolt over at VARD er valgt til å designe og bygge den nye serien fartøy for Edda Wind:

- Sammen med Edda Wind følger vi nå opp strategiene våre for å møte det økende energibehovet i verden på en bærekraftig måte. Smartere og mer bærekraftige fartøy er førsteprioritet for både kundene våre og VARD.

Vurderer emisjon

Edda Wind vil gjøre en rettet emisjon på 1,2 milliarder kroner til kurs 25 kroner per aksje for finansiering av egenkapitaldelen av byggekostnadene og til generelle selskapsformål, skriver selskapet.

Edda Winds fire største aksjonærer har forpliktet seg til å tegne nye aksjer som følger: Østensjø Wind AS 120 millioner, Wilhelmsen New Energy 300 millioner, Geveran Trading Co 275 millioner og EPS Ventures 275 millioner kroner.