Slik skal de nye lasteskipene for Wilson ASA se ut.

Skal levere fremdriftssystemer til åtte Wilson-skip

Finnøy Gear & Propeller skal levere komplette fremdriftssystemer til åtte nye lasteskip for Wilson ASA. Skipene skal bygges i India med design fra Conoship International.

Finnøy Gear & Propeller skriver i en pressemelding at selskapet skal levere komplette fremdriftssystemer til en ny serie på åtte lasteskip for Wilson ASA. Skipene skal bygges ved Udupi Cochin Shipyard Ltd. i India, og er basert på design fra nederlandske Conoship International.

Avtalen innebærer leveranse av girsystemet «twin in – single out» 2G42-60F, vripropellsystem P78 med dyse på 3,6 meter, og femte generasjon fjernstyringssystem. Utstyret skal leveres i perioden 2025–2027.

– At en aktør som Wilson ASA velger å satse på norsk teknologi og produksjon for dette prosjektet, er en tydelig anerkjennelse av kvaliteten og påliteligheten som ligger i produktene utviklet ved Finnøy. Særlig i et marked preget av høy konkurranse og rask teknologisk utvikling er det avgjørende å kunne tilby driftssikre, kostnadseffektive og fremtidsrettede løsninger, sier Nils Erling Finnøy, daglig leder i Finnøy i pressemeldingen.

Wilson ASA holder til i Bergen og driver en short sea-flåte med rundt 140 skip i aktiv drift. Rederiet har i mange år vært en aktør innen bulktransport langs europeiske kystlinjer, og investerer nå i ny tonnasje.

Norsk teknologi i nytt samarbeid

Finnøy Gear & Propeller har utviklet og produsert fremdriftssystemer i over 140 år, og har levert utstyr til fartøy innen offshore, fiskeri, havbruk, forskningsskip og ferger. Til Wilson-prosjektet skal også Norwegian Electric Systems levere som systemintegrator.

Ifølge selskapet gir den samlede løsningen økt energieffektivitet og lavere vedlikeholdsbehov, samtidig som den er forberedt på fremtidige miljøkrav.

– Prosjektet er et eksempel på hvordan høyteknologiske norske løsninger spiller en sentral rolle i den grønne omstillingen av shippingnæringen. Gjennom samarbeid med rederier og verft i ulike deler av verden, bidrar norske bedrifter til utvikling av mer bærekraftig og effektiv sjøtransport, sier Finnøy. 

Skal stilles ut på Nor-Shipping

Finnøy peker på at prosjektet er en del av en utvikling hvor rederier samarbeider med verft i Asia om serieleveranser. De mener samtidig at det gir norske leverandører en rolle i arbeidet med å redusere utslipp i skipsfarten.

Selskapet deltar på Nor-Shipping 2025 på stand E04-14, der representanter fra Finnøy vil være tilgjengelige for å presentere løsninger og snakke om videre planer.