Color Hybrid. Arkivfoto

Kjøper utstyr og tjenester for 300 mill. årlig

ERFA: Jan Helge Pile er ansvarlig for marineteknisk divisjon i Color Line. Rederiet kjøper vedlikehold for nærmere 300 millioner kroner årlig. Snart har de verdens største plug-in hybrid i fart.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Jan Helge Pile (t.v) og ColorLine kjøper varer og tjenester for 300 millioner kroner årlig. Her fra ERFA-konferansen med konferansier Frode Stang (t.h)

- Jeg ble positivt overrasket da jeg fikk se “makers list” fra Ulstein Verft etter at de vant kontrakten om bygging av “Color Hybrid”, sier Jan Helge Pile.

Fartøyet skal leveres til sommeren og blir da verdens største plug-in hybridfartøy. På listen over alle underleverandører som Ulstein ville handle med, var 18 av 25 selskaper norske.

- Dette var imponerende, legger han til, og forklarer at makers list i utgangspunktet kan overstyres av oppdragsgiver, i dette tilfellet Color Line, men ifølge Pile så de ikke noen grunn til å endre på dette.

Kjøper mye

I tillegg til nybygget som tar form ved Ulstein Verft, er Color Line en stor kjøper av utstyr og vedlikeholdstjenester. Årlig handles det for nærmere 300 millioner kroner årlig, og svært mye av dette fra norske leverandører. Pile forteller at rederiet i nær fremtid skal oppgradere flere av sine skip, og at dette vil bety store investeringer.

På den grønne siden fortsetter selskapet å investere i grønn teknologi, og etter hvert håper de å få med svenske myndigheter på et landstrømprosjekt i Strømstad. Da vil “Color Hybrid” ha en ladestasjon i hver enda av ruten.