Leder for Maritimt Forum Nordvest, Elise Fiske.
Foto: Lizbeth Osnes
Frykter at nytt fartøy til sysselmesteren blir bygd i utlandet
Sysselmesteren legger 70-80 prosent vekt på pris for sitt nye tjenestefartøty. - Vi vet av erfaring at en så høy vekting av pris gjør at prosjekter fort havner i utlandet. Om staten velger bort norske verft til fordel for utenlandske verft, velger man også bort lokalsamfunnene langs kysten, sysselsetting og generelt ringvirkninger som dessuten gir staten inntekter, sier daglig leder for Maritimt Forum Nordvest, Elise Fiske.
I dag leier Sysselmesteren MS «Polarsyssel» med det islandske rederiet Hafnia. Kontrakten utløper 31. desember 2024, og Sysselmesteren har derfor sendt ut ny kontrakt på anbud.
Den nye kontrakten skal gjelde fra 2025 og i seks år fremover, med opsjon på inntil fire år.
Synd å nok en gang måtte brette opp ermene