Nexans nye fartøy designet av Skipsteknisk AS (ST-297 CLV).

Omfattende leveranse til Nexans nye kabellegger

Nexans Marine Operations AS har returnert til Ulstein Verft AS for å bygge en ny og oppdatert versjon av DP3 kabellegger fartøyet «Nexans Aurora». Det nye skipet vil dele det samme omfattende fremdrifts- og manøvreringssystemet fra Brunvoll.

Publisert Sist oppdatert

Brunvolls leveranse til det nye fartøyet vil ha samme spesifikasjoner som den forrige leveransen, inkludert tre azimuth-fremdriftsenheter, to tunnel thrustere og en opptrekkbar azimuth-thruster. Alle enhetene vil være koblet sammen i Brunvolls eget fremdrifts- og thruster kontrollsystem, BruCon PTC, skriver selskapet i en pressemelding.

Pakken er planlagt levert i andre kvartal i 2024, og skipet vil være operativt fra 2026. 

Nexans er en global leverandør av strøm- og kommunikasjonskabler med 28 000 ansatte over hele verden. Nexans Norway, med sine 1 600 ansatte, er en av de ledende leverandørene av sjøkabler. Dette skipet, kontrahert av Nexans Marine Operations, vil installere sjøkabler til kraft- og kommunikasjonsformål fra land til land, til offshore vindparker og andre offshore installasjonen.

Fremdrift og manøvreringssystem for Aurora-serien.

Det nye skipet, designet av Skipsteknisk AS, har samme betegnelse, ST-297 CLV, som «Nexans Aurora», men er forbedret med hensyn til kapasitet og komfort. En total lastekapasitet på 14.000 tonn høyspentkabler og fiberoptikk, samt muligheten til å legge opptil fire kabler samtidig er nøkkelfunksjonene på skipet, skriver de. 

Leveransen av tre AUP115 azimuth-fremdriftsenheter for det forrige skipet, «Nexans Aurora».

- Nexans og Skipsteknisk utfordret Brunvolls forsking- og utviklingsavdeling på «Nexans Aurora», med hensyn til både kraftuttak, ytelse, teknisk kompleksitet og undervannsstøy.  Så jeg er veldig glad for at de har returnert til Brunvoll også for dette skipet, som kommer til å bli det mest teknologisk avanserte kabelleggeren noensinne bygget, sier Bernt Rune Riksfjord, VP Sales hos Brunvoll.