
Norske løsninger skal drive dansk redningstjeneste
Danske redningsfartøy får norsk fremdriftsteknologi når BOS Power og Maritime Partner går sammen om leveransen av syv nye fartøy med Tier III-godkjente motorer og SCR-system.
BOS Power skriver i en pressemelding at selskapet har fått kontrakt på levering av fremdriftssystemer til syv hurtiggående redningsfartøy som skal bygges for den danske forsyningsorganisasjonen DALO – the Danish Acquisition and Logistics Organization.
Fartøyene skal bygges ved Maritime Partner sitt verft i Ålesund. Leveransene vil starte i 2026 og pågå frem til 2028.

Hvert fartøy måler 21,7 meter i lengde og 5,9 meter i bredde, og blir utstyrt med BOS Powers fremdriftssystemer som oppfyller kravene i IMO Tier III-regelverket. Systemene skal sikre nødvendig ytelse og samtidig møte strenge utslippskrav. Fartøyene er bygget for langdistanseoperasjoner, med en rekkevidde på over 350 nautiske mil og hastigheter over 35 knop.
Bygd med fokus på sikkerhet og miljøkrav
BOS Power skal levere fremdriftssystemer fra mtu, bestående av 2 x 10V2000M96L-motorer per fartøy. Hver motor yter 1193 kW ved 2450 o/min, og systemene er utstyrt med BOS Powers SCR-teknologi for å sikre samsvar med IMO Tier III-kravene for søk- og redningsfartøy (SAR).
Fartøyene konstrueres for krevende maritime forhold og inkluderer blant annet selvopprettende skrog og et 360° veltesikringssystem som skal sikre at motorene fungerer selv ved en eventuell kantring.
Skreddersydd løsning for krevende oppdrag
– Samarbeidet mellom BOS Power og vårt team har vært avgjørende for valget av fremdriftssystem. Deres kompetanse og engasjement har sikret at fartøyene vil oppfylle våre operative behov med enestående ytelse og pålitelighet, noe som er helt essensielt for de krevende oppdragene vi skal utføre til sjøs, sier Henrik Myklebust, SVP sales and marketing hos Maritime Partner, i en pressemelding.

– Dette prosjektet er et tydelig bevis på det sterke samarbeidet mellom BOS Power og Maritime Partner. Vi har jobbet tett sammen for å finne et fremdriftssystem som er både innovativt og skreddersydd for oppdraget. Ved å kombinere vår ekspertise innen fremdriftsteknologi med deres erfaring i fartøydesign, har vi utviklet en løsning som møter de høyeste krav til ytelse, sikkerhet og bærekraft, sier Peter H. Kahrs i BOS Power.
Fartøyene får betegnelsen Danish Rescue Vessels (DRV) og skal inngå i mer enn 600 årlige rednings- og assistanseoppdrag i danske farvann, særlig i Kattegat og deler av Østersjøen. Bruksområdene omfatter berging, maritim assistanse og beredskapsoperasjoner.
Leveransen fra BOS Power omfatter:
-
2 x mtu 10V2000M96L fremdriftsmotorer, hver på 1193 kW ved 2450 o/min
-
BOS Power SCR-system
-
ZF 3000 girkasser
-
Blue Vision NG Avantgarde automasjonssystem
-
360° roll-over kit