Odfjell skal testa segl på kjemikalietankarar.

Skal installere seil på kjemikalietankskip

Odfjell skal som første aktør montere seil på et havgående kjemikalietankskip.

Publisert Sist oppdatert

 I samarbeid med spanske bound4blue skal såkalte ‘Suction Sails’ testes for å redusere utslipp og gjøre skipsfart mer klimavennlig, skriver selskapet i en pressemelding. 

- Dette prosjektet er en ny milepæl i vårt arbeid for å bli mer energieffektive og redusere utslipp. Ved å være det første tankskipsselskapet som tester denne unike teknologien tar vi et stort steg fremover på veien mot nullutslipp, sier teknologidirektør Erik Hjortland. 

Odfjell har arbeidet for å redusere selskapets karbonavtrykk i en årrekke, og dokumenterte nylig en 51% reduksjon i karbonintensitet sammenlignet med 2008. 

Introduksjonen av bound4blue's eSAIL®-system er et nytt innovativ steg, skriver de. Den avanserte løsningen utnytter vindkraft for å drive fartøyet, og reduserer dermed drivstofforbruk og utslipp. 

- Vi har studert seilteknologi som en mulig måte å øke energieffektiviteten i flåten siden 2020. Vi ser frem til å ta det neste steget sammen med bound4blue og installere deres banebrytende eSAIL®-system på en av våre kjemikalietankere. Denne teknologien har betydelig potensial til å redusere utslipp, sier prosjektleder Jan Opedal i Odfjell.

Kombinerer tradisjon og innovasjon

Beslutningen om å samarbeide med bound4blue ble støttet av en omfattende studie utført av svenske SSPA Maritime Center, som vurderte ulike vindassisterte fremdriftssystemer (WAPS) for Odfjell-flåten. Installasjonen forventes å bli fullført i løpet av 2024.

- Vi har et ansvar for å forvalte våre ressurser på en bærekraftig måte, og Odfjells langvarige arbeid har allerede redusert utslippene fra vår flåte betydelig. Vi ser frem til å dokumentere ytterligere forbedring ved å ta i bruk seilteknologi.

- Vi er glade for å inngå samarbeid med Odfjell i det som markerer bound4blues første installasjon innen tankersegmentet. Odfjell er pionerer innen innovasjon og bærekraft, og de setter standarden for karbonreduksjon i shipping. Vi er glad for at de har valgt vår teknologi etter en grundig analyse, noe som bekrefter at vi beveger oss i riktig retning. Det har vært et svært godt samarbeid så langt, og vi har tro på at vår felles innsats vil tilføre betydelig verdi til bransjen, sier David Ferrer, CTO i bound4blue.