To slepebåter tar over siste etappen inn til Brattvåg.

Bnr 830 til Solstad ankom Vard Brattvaag i dag

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er trolig det største offshorefartøyet hittil i Norge. Skroget som i dag ankom Vard Brattvaag for utrustning er ca. 180 meter langt, 33 meter bredt og har et arbeidsdekk på ca. 2500 m2. Skipet vil bli det største i Solstad flåten, og er også det største fartøyet bygget hos VARD.

Skipet som er et konstruksjonsfartøy av VARD 3 19 design er utviklet av Vard Design i Ålesund. Skroget er levert fra VARD sitt verft i Romania, og nå venter utrustning og testing ved Vard Brattvaag. Skipet skal leveres fra verftet sommeren 2016, og vil gi høy aktivitet på verftet i tiden som kommer.

Skipet vil bli utstyrt med et 550-tonns «top tension» vertikalt leggesystem, som gjør det mulig å installere rør under krevede forhold og på store havdyp. Videre vil det få en 900 tonns offshore kran og en 4.000 tonns karusell under dekk for lagring av fleksible rør, kabler og «umbilical's».

Skroget ble slept til Brattvåg av Solstad sitt eget skip ”Nor Chief”. Der tok mindre slepebåter over geleidet skroget til kai ved Vard Brattvaag.