De skal levera ladesystem til Bergensbåtene

Mer spesifikt på rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø.

Det er Brunvoll Mar-El som skal levere det landbaserte ladesystemet til hurtigbåtene som skal trafikkere rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø, går det fram i en pressemelding fra selskapet. 

Selskapet har tidligere annonsert at de har fått kontrakt på å levere hybrid og elektrisk systemintegrasjon til de tre fergene, slik at kontraktene til sammen dekker systemintegrasjon både ombord og på land.

Brunvoll Mar-El er en systemintegrator for energi- og vekt-optimaliserte lavutslipps hurtigbåter. 

De nye kontraktene gjør at Brunvoll Mar-El beveger seg fra kun å levere systemer for skip, til å bli en system integrator både ombord og på land. 

Systemene vil bli installert i løpet av 2024. 

Ladekapasiteten vil være 5 MW på Kleppestø og 4 MW i Knarvik, og systemet på Kleppestø kan lade to fartøyer samtidig, skriver de. 

Ladesystemet på land vil bestå av ladeinvertere, kabeltårn med megawatt-ladesystem i henhold til MCS-standarden, og Brunvoll Mar-Els kontrollsystem som håndterer ladesekvenser og monitorering av systemet. 

Anlegget på Kleppestø vil bli levert som en modulbasert containerløsning med et komplett teknisk rom med ferdiginstallerte tavler. Installasjonen innbefatter også hovedtavler og tilkobling til transformatorstasjon med kobling til det lokale kraftnettet. 

- Hurtigbåtoperatør Fjord1 er fornøyd med å kunne signere samme systemintegrator både ombord og på land for disse fartøyene, og slik få optimal systemintegrasjon i den totale systempakken», sier Helge Asle Lundeberg, Managing Director i Brunvoll Mar-El.

Les også:

brunvoll hurtigbåt bergen