De skal levera ladesystem til Bergensbåtene
Mer spesifikt på rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø.
Det er Brunvoll Mar-El som skal levere det landbaserte ladesystemet til hurtigbåtene som skal trafikkere rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø, går det fram i en pressemelding fra selskapet.
Selskapet har tidligere annonsert at de har fått kontrakt på å levere hybrid og elektrisk systemintegrasjon til de tre fergene, slik at kontraktene til sammen dekker systemintegrasjon både ombord og på land.
Brunvoll Mar-El er en systemintegrator for energi- og vekt-optimaliserte lavutslipps hurtigbåter.
De nye kontraktene gjør at Brunvoll Mar-El beveger seg fra kun å levere systemer for skip, til å bli en system integrator både ombord og på land.
Systemene vil bli installert i løpet av 2024.
Ladekapasiteten vil være 5 MW på Kleppestø og 4 MW i Knarvik, og systemet på Kleppestø kan lade to fartøyer samtidig, skriver de.
Ladesystemet på land vil bestå av ladeinvertere, kabeltårn med megawatt-ladesystem i henhold til MCS-standarden, og Brunvoll Mar-Els kontrollsystem som håndterer ladesekvenser og monitorering av systemet.
Anlegget på Kleppestø vil bli levert som en modulbasert containerløsning med et komplett teknisk rom med ferdiginstallerte tavler. Installasjonen innbefatter også hovedtavler og tilkobling til transformatorstasjon med kobling til det lokale kraftnettet.
- Hurtigbåtoperatør Fjord1 er fornøyd med å kunne signere samme systemintegrator både ombord og på land for disse fartøyene, og slik få optimal systemintegrasjon i den totale systempakken», sier Helge Asle Lundeberg, Managing Director i Brunvoll Mar-El.
Les også:
-
Deler ut rekordsum
Stiftelsen Neptun Bergen har delt ut rekordhøye 5,6 millioner kroner til tiltak og prosjekter som skal styrke det maritime miljøet i Bergen og på Vestlandet.
-
Kontrollrommet har fått nye fartøy
Med tre nye REAV-47-fartøy i drift går Nordic USV inn i 2026 med større flåte og økende etterspørsel. Fra et lite kontrollrom i Bergen blir fartøyene fulgt døgnet rundt mens de henter vannprøver langs hele norskekysten.
-
Elektrisk hurtigbåt på Mjøsa nærmere realitet
I april åpnet samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune for en elektrisk hurtigbåt på Mjøsa, og i september sendte de ut en forespørsel til bransjen om det er mulig. Nå har de fått svar.
-
Milliardkontrakt til Boreal
Onsdag 19. november signerte FRAM ny kontrakt med Boreal Sjø AS om drift av hurtigbåtsambanda Langevågsruta og Hareidruta. Kontrakten gjeld frå 1. januar 2027 til 31. desember 2040, og har ein samla verdi på 1 milliard kroner.
-
Markerte oppstart i Hyen
Mandag tok Brødrene Aa Hyen AS formelt over driftsmidlene ved anlegget i Hyen. Dermed er man i gang igjen med hurtigbåtbygging. Tor Øyvin Aa fortsetter som daglig leder.