De skal levera ladesystem til Bergensbåtene
Mer spesifikt på rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø.
Det er Brunvoll Mar-El som skal levere det landbaserte ladesystemet til hurtigbåtene som skal trafikkere rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø, går det fram i en pressemelding fra selskapet.
Selskapet har tidligere annonsert at de har fått kontrakt på å levere hybrid og elektrisk systemintegrasjon til de tre fergene, slik at kontraktene til sammen dekker systemintegrasjon både ombord og på land.
Brunvoll Mar-El er en systemintegrator for energi- og vekt-optimaliserte lavutslipps hurtigbåter.
De nye kontraktene gjør at Brunvoll Mar-El beveger seg fra kun å levere systemer for skip, til å bli en system integrator både ombord og på land.
Systemene vil bli installert i løpet av 2024.
Ladekapasiteten vil være 5 MW på Kleppestø og 4 MW i Knarvik, og systemet på Kleppestø kan lade to fartøyer samtidig, skriver de.
Ladesystemet på land vil bestå av ladeinvertere, kabeltårn med megawatt-ladesystem i henhold til MCS-standarden, og Brunvoll Mar-Els kontrollsystem som håndterer ladesekvenser og monitorering av systemet.
Anlegget på Kleppestø vil bli levert som en modulbasert containerløsning med et komplett teknisk rom med ferdiginstallerte tavler. Installasjonen innbefatter også hovedtavler og tilkobling til transformatorstasjon med kobling til det lokale kraftnettet.
- Hurtigbåtoperatør Fjord1 er fornøyd med å kunne signere samme systemintegrator både ombord og på land for disse fartøyene, og slik få optimal systemintegrasjon i den totale systempakken», sier Helge Asle Lundeberg, Managing Director i Brunvoll Mar-El.
Les også:
-
Slutt etter 135 års drift
Torghatten Nord avsluttet fredag sin siste avgang fra Myken, mens fylkeskommunen tar over.
-
Satser 40 millioner på kompetanse
Brunvoll har åpnet et nytt elektro-, opplærings- og testsenter i Molde. Med en investering på 40 millioner kroner skal satsingen gi økt kapasitet, bedre arbeidsmiljø og styrket kompetanse for fremtiden.
-
Verdens første batteribytterobot monteres på Nesoddtangen
Norleds SHIFTR skal gjøre hurtigbåtene i Oslofjorden langt mer miljøvennlige.
-
Samarbeider med VARD på ny levering
Brunvoll har inngått en avtale med VARD om å levere komplette fremdrifts- og manøvreringssystemer til to nye CSOV-er for det britiske rederiet North Star.
-
Når anbud hemmer innovasjon
Dagens anbudsstyrte teknologikappløp svekker elektrifiseringen av hurtigbåter – og risikerer å undergrave tilliten til hele satsingen, skriver Espen Larsen-Hakkebo i denne kronikken.