Skipsteknisk designer for rederi i New Zealand
Aurora Fisheries fra New Zealand har bestilt en ny fabrikktråler med Skipsteknisk design. Det kommer frem i en pressemelding.
Nybygget er av ST-116XL design med en lengde på 80 meter og en bredde på 15,4 meter.
Fartøyet skal bygges av Tersan Shipyard i Tyrkia og har fått byggenummer 1124.
Leveringstiden er fjerde kvartal 2025.
Fartøyet skal fiske i farvannene rundt New Zealand, og vil erstatte rederiets nåværende fabrikktråler. Fartøyet vil ha en bemanning på inntil 50 personer i en moderne og romslig innredning.
Fabrikken om bord vil være arrangert for produksjon av ulike fiskeslag, lagret på paller i et fryserom på ca. 2100 m3.
Skipsteknisk har en lang historie fra design av fiske- og forskningsfartøy til kunder på New Zealand. Blant annet fiskeriforskningskipet «Tangaroa» bygget av Mjellem & Karlsen i Bergen i 1991, fabrikktråleren «Rehua» bygget av Langsten Slip & Båtbyggeri i 1997, fabrikktråleren «Tokatu» bygget av Simek AS i Flekkefjord i 2018, og under bygging nå i Spania forskningsfartøyet «Kaharoa II».
Les også:
-
Skipsteknisk designer fartøy med grønn energi for REM Offshore
Skipsteknisk er valgt til å designe det nye Energy Subsea Construction Vessel (ESCV) for REM Offshore i Fosnavåg.
-
Myklebust skal bygge nytt for Rem Offshore
Rem Offshore og Myklebust Verft har signert kontrakt på bygging av et Energy Subsea Construction Vessel (ESCV) med 250 tonn kran.
-
Blue Ctrl med en av sine største leveranser
Blue Ctrl AS i Ålesund har inngått kontrakt om å levere automasjonssystem og kraftstyring til Ulstein Verft. Dette er for deres nybygg 317 for Nexans Marine Operations AS. Skipet er en stor avansert kabellegger, som er en videreutvikling av Nexans Aurora. Den er av typen ST-297 CLV designet av Skipsteknisk.
-
Signerer kontrakt på eit nytt kabelleggingsskip
I september inngjekk Nexans Marine Operations AS og Ulstein Verft ein kontrakt på bygginga av eit stort DP3-kabelleggingsfartøy.
-
Fiskefartøyet har fått namn
Det fekk det i Halsa, som ligg i Meløy kommune.