Håvard Sætre (CEO, Sirius) og Hugo Strand (Verftsdirektør, FMV)
Håvard Sætre (CEO, Sirius) og Hugo Strand (Verftsdirektør, FMV)

Sirius Design & Integration og Fitjar Mekaniske Verksted lanserer «Aurora Series – The Future of Stun & Bleed Operations»

Aurora-designene sikter å dra nytte av den beste fiskehåndteringsteknologien og den nyeste grønne og karbonreduserende teknologien.

Publisert

- Vi er fornøyde med å kunngjøre at Sirius Design & Integration og Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) har inngått et markedssamarbeid, og lanserer «Aurora Series – The Future of Stun & Bleed Operations», skriver Fitjar Mekaniske Verksted i en pressemelding.

FMV har utviklet og bygget 10 toppmoderne Stun & Bleed fartøy de siste 5 årene. Disse fartøyene er for seks forskjellige eiere, og av ulike størrelser og kapasiteter.

- Hver beviser sin verdi hele året. Dette gjør skipsverftet til en ledende aktør på markedet, heter det.

Gjennom FMV GoodFish-arbeidet, kan verftet anses å være i forsetet blant alle norske skipsbyggere med hensyn til å serve oppdrett og fiskeindustri fremover. Leveransene det siste tiåret inkluderer også nybygde pelagiske fiskefartøyer, brønnbåter og arbeidsbåter, i tillegg til ombygging av fartøy til f.eks. snøkrabbe/rekefiskefartøy og Stun & Bleed fartøy.

Vil heve standarden

Sirius Design & Integration er en uavhengig skipsdesigner og systemintegrator. De ansatte har bred erfaring fra design og konstruksjon av noen av verdens mest avanserte fartøy.

Systemintegratoren Sirius har som mål å heve standarden for maritime og marine operasjoner ved å kombinere digitale løsninger, automatisering og viktig kunnskap, dette resulterer i grønnere, mer energieffektive og lønnsomme fartøy.

Fiskeoppdrett industrien i Norge får gradvis øynene opp for fordelene med disse fartøyene og operatørene opplever de økonomiske fordelene. Aurora-designene sikter å dra nytte av den beste fiskehåndteringsteknologien og den nyeste grønne og karbonreduserende teknologien.

Til det beste for oppdretterne

- Sammen med våre største leverandører, og i godt samarbeid med våre kunder, vil vi sørge for at Aurora-fartøyene er laget av god kvalitet og ytelse på et høyere nivå, til det beste for fiskeoppdretterne, skriver de to selskapene.

Designene i Aurora-serien inneholder i følge pressemeldingen den beste teknologien innen fiskehåndteringssystemer og motorsystemer, utviklet etter kunnskap og erfaring fra bransjen.

Serien består av tre design størrelser på ca. 200 m3, 400 m3 og 1000 m3 (RSW tank kapasitet).

1000 m3 design kan også bygges som et fabrikkfartøy, med stun/bleed og sløyingsfunksjonalitet.

Et helt nytt nivå

Alle design er utviklet med batterihybrid fremdrift og landstrøm iht. ICE 80005-3. Sammen med optimalisert skrogform vil dette gi utvidet drift med nullutslipp. Hvert design vil bli standardisert i skrogstørrelse og form, men tilpasset for å finne den optimale balansen mellom kapasitet, ytelse og økonomi gitt oppdragskriterier og operasjonsområder.

- Ved å kombinere «state of the art»-kompetanse med best skipsbygging «know-how» representerer Aurora serien et helt nytt nivå for Stun & Bleed fartøy. Det er også inngått en intensjonsavtale med Volt Service As om bygging av en Aurora 1000. Utviklingen vil skje i samarbeid med Volt Service, Optimar, Fitjar Mekaniske og Sirius D&I, avsluttes det.