Verftskonferansen – markedene

Nicolai Hansteen fra Lorentzen & Stemoco oppsummerte de forskjellige markedssegmentene på en elegant måte. Han startet og sluttet med at den økonomiske oppgangen i verden er kommet lengst der “solen står først opp”, og så er det gradvis dårligere jo lenger vestover man kommer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kina er i førersetet, men spørsmålet er hva som skjer hvis landet ikke får avsetning for produksjonen i form av eksport som har falt kraftig i år. Importen er også lavere, slik at det store handelsoverskuddet fortsetter.
Shippingmessig har containerskipene det verst med rundt 10/12% av flåten liggende uten beskjeftigelse, noe som ble illustrert ved en oversikt over skip liggende i Singapore området. Kina er dominerende og står for ca. 26% av container eksporten, og resten av Asia tar hånd om 25%.
I og med at ordreboken er sterkt vektet mot de store containerskipene, trodde Hansteen at de minste containerskipene vil først merke oppgangen når den en gang kommer. Det er dessuten her man finner de eldste fartøyene.
Kinas enorme import av malm og kull er velkjent for de som følger markedene, men motvekten i form av flåtevekst er fortsatt skremmende selv om nybygg blir kansellert, eller leveringen blir skjøvet frem i tid. I mellomtiden har faktisk Capesize fått bra fart på sakene igjen, men dette har ennå ikke spilt over i skipsverdiene.
Foredragsholderen trodde at det kunne bli fornyet interesse i mindre skip, for eksempel i størrelsen 5/10.000 dwt, for her finner man mange eldre enheter – i likhet med containerflåten som allerede nevnt.
Biler trenger drivstoff
Når det gjelder Tank, er også her Asia driveren, og den enorme veksten i bilproduksjonen og -bruken i Kina, og også India, hjelper godt på.
Det store spørsmålet for 2010 er hva som skjer med den pålagte utfasingen av single-hull skip. Vil den matche leveringene av nye tankskip?
I mellomtiden faller skipsverdiene for alle størrelser tankskip. For 5 år gamle VLCC’er har prisen falt fra over $140 millioner til rundt $80 millioner på cirka ett år.
Billigere stål
Verftene i Asia har nytt godt av fallende priser for stålplater siste året, for Japans vedkommende fra ca. $1350 til ca. $600 per tonn. Den utgjør nå ca. 27% av prisen for et nybygg i Asia, mens hovedmaskineri pluss utstyr står for ca. 14%, diverse utstyr regnes å utgjøre 34% av totalen og arbeidsutgiftene er på ca. 17%. Resten består av design og overheads.
Valutautviklingen er som alltid svært viktig. Den siste tiden har japanske yen styrket seg overfor US dollars, mens Koreas won har svekket seg. Kinas RMB holdes bevisst fast mot USD. Med andre ord her er fordeler til Sør-Korea og Kina.
Nybygg tørke
Viljen til å kontrahere stoppet som kjent opp i fjor høst, og er så vidt kommet i gang igjen innen visse sektorer. Totalt sett og målt i CGT (compensated gross tons) er 2009 toppåret, og deretter faller leveringene gradvis år for år. Kapasitetsmessig er Sør-Korea fortsatt størst, men Kina er på full fart fremover og har passert Japan.
Offshore
For offshore markedene ønskes en stigende oljepris velkommen, og etterspørselen etter olje vil øke igjen fra 2010. For tiden fokuserer oljeselskapene på utvikling av eksisterende felt i stedet for nye. Ifølge Hansteen trengs det årlige investeringer på $360 milliarder for å møte den voksende etterspørselen og erstatte gamle felt. Men investeringene til Exploration & Production er ventet å bli uforandret i 2010, men øke igjen 2011.
Foredragsholderen mener at bore- og subsea markedet vil vokse fremover. Feltutviklingen tenderer mot dypere boring samtidig som feltene reduseres i størrelse.
Leveringene av nye Offshore fartøyer har også 2009 som toppår, og det kommer også en anselig mengde i 2010 før situasjonen bedrer seg (sett fra rederienes side).
Hva skal man kontrahere
Hansteen listet hvilke områder som trolig vil trenge nybygg fremover:
• Arctic applications
• Governmental requirements; Naval, coastguard – Emergency response, oil spill recovery
• New energy, most importantly wind farm installation
• Deep water, new technology
• Sheltered markets
Og så er spørsmålet for norske verft og utstyrsleverandørene hvilken vei den norske kronen går, noe som bevislig kan få store utslag på det endelige resultatet.
Green transport
Hansteen brukte en graf til å illustrere at shipping tross alt er den transportformen som slipper så desidert ut minste mengde CO2 basert på mengde/distanse.