Bevaring av det historiske lasteskipet M/S ”Hamen”

Stiftelsen MS ”Hamen” og MS ”Hamens” venner jobber iherdig med å reddeMS ”Hamen” fra å bli spiker. Skipet ligger nå i Hirtshals, har gjennomgått omfattende sikringsarbeid som sandblåsing, to lag priming, samt maling av skrog og overbygg. For å redde skipet må det snarest skaffes 200 000 kroner til sikringsarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

“Hamen” er en singeldekket midtskipsbåt med maskinen akter. Fartøyets lengde er 252 fot og bruttotonnasjen på 1364 tonn. ”Hamen” ble bygget som ”Pompey Power” i Sunderland i England i 1949 som en såkalt ”collier”. ”Collier”-skipene var spesialbygget for å frakte kull fra nord- til sør-England.

Hun og søsterskipet ”Pompey Light” var bestilt av ”The Lord Mayor, Aldermen and Citizens of the city of Portsmouth”. I følge verkstedet var disse to skipene blant ”the finest colliers afloat”. De hadde moderne utstyr og innredning, blant annet elektriske vinsjer og lysstoffrør. Selv om dieselmotoren var vanlig i 1949, ble de likevel bygget med dampmaskin og kullfyrt kjel. Skroget var malt sort, mens dekkshus og master var brune, unntatt brovingene som var hvite. Langs toppen av skroget var det malt en hvit stripe fra baug til akter. Besetningen var på opptil 23 mann.

Solgt til Norge

”Pompey Power” skulle levere kull til kraftverket i Portsmouth. Straks etter den første leveransen, ble elektrisitetsvesenet i England nasjonalisert, og skipene tatt over av The British Electricity Authority, men drevet av rederiet Stephenson, Clarke Ltd., som fremdeles er et oppegående britisk rederi.
Pompey-søstrene fortsatte i denne farten til 1960, da et nytt stort oljefyrt kraftverk ble satt i drift. Med et redusert behov for kull, ble ”Pompey Power” solgt til det norske rederiet A/S Orion-Tandberg & Møinichen i Drammen i 1960. Skipet ble omdøpt til ”Tandik”, og satt i nordsjøfart. Allerede i 1962 ble ”Tandik” solgt videre til Hans Utkilen i Bergen, som døpte henne om til ”Hamen”.

Utkilen fjernet dampmaskinen og monterte en 1200 bhk 9-sylindret ACAT Wichmann dieselmotor. Overbyggene ble også noe ominnredet og modernisert.

M/S ”Hamen” er svært representativt for norsk og europeisk skipsfart i perioden fra mellomkrigstiden og frem til 1960/70-årene. ”Hamen” seilte i nordeuropeisk, Østersjø- og nordsjøfrakt fra 1949 frem til 1986, med kull, malm, stein, tømmer og stykkgods. Loggbøkene forteller om mange turer mellom Norge og England, og også om turer til Murmansk, Østersjøen, Mellom-Europa og Spania.

Denne farten ble opprettholdt med stor suksess til tidlig på 1980-tallet, men det ble tydelig at et så vidt gammelt skip ikke lenger kunne konkurrere med de moderne skipene. ”Hamen” lå delvis i opplag sommerstid, og i 1986 ble skipet permanent lagt opp i Mastrevik nord for Bergen.

Status som verneverdig skip

Det ble satt i gang forsøk på å bevare ”Hamen” som et museumsskip og opplæringsskip for fremtidige sjøfolk, og skipet fikk av Riksantikvaren status som verneverdig skip. Norsk Forening for Fartøyvern engasjerte seg også sterkt i dette arbeidet, og var antagelig nær ved å lykkes med sitt bevaringsopplegg i 1996. Likevel ble ”Hamen” i 1994 solgt til Lupin Shipping Ltd., på St. Vincent. ”Hamen” ble tauet til et verksted på svensk side av Iddefjorden, og ”Hamen” har siden da ligget i opplag i Iddefjorden nær Halden, gjemt og nesten glemt. I desember 2012 ble hun slept fra Iddefjorden til Hirtshals Yard i Danmark, og dokksatt i januar 2013.

”Hamen” er nå 64 år gammel, i skipsteknologisk sammenheng en svært høy alder, og derved kan også ”Hamen” dokumentere skipsbyggingsteknikk brukt i perioden fra 1900 til ut på 1950-tallet, mener stiftelsen som jobber for skipets eksistens. Skipet er gjenkjennbart for tusenvis av sjøfolk, deres familier og skipsfartsnæringen, og har derfor stor affeksjonsverdi og symbolverdi. Av flere tusen skip lignende ”Hamen”, er det kun et fåtall igjen i hele verden, hvorav ”Hamen” er det eneste norske.

Skipet eies i dag av Stiftelsen M/S ”Hamen”. På grunn av Stiftelsens anstrengte økonomi og opplagssituasjonen, kan det videre arbeid stoppe opp, og i verste fall, går ”Hamen” til opphugging sommeren 2013. Stiftelsen jobber nå med å skaffe finansiering av det videre arbeidet og å finne opplagsplass, primært på østlandet eller sørlandet.

Stiftelsens mål er at MS “Hamen” skal bli et aktivt museumsskip, et teknisk kulturminne og minnesmerke over sjøfolkenes viktige bidrag til norsk næringsliv og samfunnsutvikling.