Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss.

Satser tungt på batteridrift til sjøs

Enova støtter nye prosjekter som kan kutte 18 600 tonn CO₂ årlig.

Publisert Sist oppdatert

Enova har nylig tildelt 612 millioner kroner i støtte gjennom programmet Batteri i nullutslippsskip. Dersom prosjektene blir realisert, anslås det å kutte utslippene med rundt 18 600 tonn CO₂ i året. Det skriver de i en pressemelding.

K. Sætre Rederi AS planlegger et nytt batterielektrisk frakteskip som skal frakte korn og gjødsel for Felleskjøpet Agri. Ladeanlegg bygges ved Felleskjøpets kaier i Vestnes og Moss. Når skipet og infrastrukturen står klare, vil transporten fra Moss til Glomfjord kunne foregå med 91 prosent elektrisk drift, noe som gir et årlig utslippskutt på 1 540 tonn CO₂.

– Skipet kan seile rundt 400 nautiske mil på én lading og frakte opptil 5.000 tonn last, sier Frode Sætre i K. Sætre Rederi AS.

Felleskjøpet mener prosjektet er et viktig steg i å redusere selskapets klimaavtrykk.

– Som landets største totalleverandør til landbruket har vi et ansvar for å redusere klimaavtrykket også når det kommer til transport. Støtten fra Enova er avgjørende for videre fremdrift, sier Ada Schjelderup, konserndirektør drift og utvikling i Felleskjøpet Agri.

Utslippsfrie forsyningsskip i nord

Northshore AS i Tromsø planlegger to batterielektriske forsyningsskip (PSV) som skal betjene offshorefelt i Barentshavet. Hvert skip får en rekkevidde på 655 nautiske mil og vil kunne redusere utslippene med 3 759 tonn CO₂ årlig sammenliknet med moderne dieselfartøy.

– Denne støtten gjør det mulig for oss å realisere en teknologi som kan sette en ny standard for utslippsfrie offshoreoperasjoner, sier Østen Mortvedt, administrerende direktør i Northshore AS.

Prosjektet får ladeinfrastruktur fra Plug AS i Hammerfest. Ifølge Enova viser satsingen at teknologien er moden for krevende forhold.

– Erfaringene herfra forventes å bane vei for videre utslippskutt i offshorenæringen nasjonalt og internasjonalt, sier Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder for maritim transport i Enova.

Elektrifisering av turisttrafikken

I Geirangerfjorden skal Vestlandske Trafikk AS bygge om to ferger til helelektrisk drift. Ombyggingen skal kutte utslippene med rundt 1.975 tonn CO₂ i året.

Også Geiranger Fjordservice AS skal bygge om passasjerbåten «Geirangerfjord II» til elektrisk drift. Utslippskuttet er beregnet til 135 tonn CO₂ årlig.

Prosjekter som får støtte

Fartøy:

  • Northshore AS – Offshore forsyningsskip (2 nybygg) – 200 millioner kroner

  • Seistar Prosessfartøy AS – Prosessfartøy, havbruk (1 nybygg) – 100 millioner kroner

  • Vestlandske Trafikk AS – Bilferger (2 ombygginger) – 17,2 og 51,6 millioner kroner

  • K. Sætre Rederi AS – Bulkfartøy (1 nybygg) – 100 millioner kroner

  • Scale Aquaculture Rental AS – Arbeidsbåt (1 nybygg) – 3,5 millioner kroner

  • Geiranger Fjordservice AS – Passasjerbåt, turisme (1 ombygging) – 6 031 610 kroner

  • GMI Rederi AS – Bulkfartøy (1 ombygging) – 52,5 millioner kroner

Ladeanlegg:

  • Plug AS – Polarbase, Hammerfest – 52 879 400 kroner

  • GMI Rederi AS – Bingsa, Ålesund – 10 752 065 kroner

  • GMI Rederi AS – Vartdal, Ørsta – 8 985 065 kroner

  • Felleskjøpet Agri SA – Vestnes, Vestnes – 4 720 000 kroner

  • Felleskjøpet Agri SA – Kambo, Moss – 4 140 000 kroner