Mange av NORSOK-kravene har allerede vært standard på flere av Vestdavit sine systemer, spesielt gjelder dette skreddesydde løsninger til krevende offshore og militære operatører.

NORSOK-standarder hever sikkerhetsnivået

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selv om de nye reglene for daviter som brukes i norsk offshoreindustri ikke vil tre i kraft før 2015, er de allerede med på å heve sikkerhetsnivået. NORSOK-forskriftene gjelder blant annet daviter og løfteinnretninger som brukes på offshoreinstallasjoner, og spesifiserer mange nye designfunksjoner og sikkerhetssystemer. Vestdavit har investert tungt for å utvikle sine daviter i samsvar med NORSOK-standarder.

– Det er ikke bare NORSOK-standarder som er viktig for Vestdavit, forklarer adm.dir. i Vestdavit Rolf Andreas Wigand . – I amerikanske farvann vil API 2 vil gjelde, og her ser man har mange av de samme kravene. Disse nye standardene får operatørene til å heve sikkerhetsnivået, og for oss resulterer dette i nye ordre.

De nye NORSOK-forskriftene har satt betydelig høyere krav til sikkerhet og operasjonell driftssikkerhet enn hva gjelder SOLAS-kompatible daviter .

– Vi har investert betydelige ressurser i å forstå NORSOK-krav, forklarer KAM Bjørnar Dahle. – Vi har bygget på vår erfaring med sjø- og offshoreprosjekter, og hadde vår første NORSOK-kompatible prototype klar i 2010. Dette var godt i forkant av markedet, men i tråd med planleggingsbehov for store offshore aktører. Vi har jobbet tett med DNV, og å oppnå godkjenning i sommer var en viktig milepæl. Men det handler ikke bare om sikkerhet og effektivitet. Vi mente også at løftekapasiteten burde være høyere enn normalt på FRC (fast rescue craft)-daviter, spesielt ettersom operatørene sannsynligvis ville velge større båter. Dette har vist seg å være tilfelle, og vi har nå FRC/ MOB daviter og vinsjer med kapasitet opp til 6 tonn, og med løftehastigheter opp til 123 m/min på monohull installasjoner.

I fjor ble Vestdavit tildelt kontrakt på den første NORSOK-kompatible davit for støttefartøy, og nylig er det sikret en ordre for en D-5000 NORSOK-davit som skal håndtere en FRC på en boligplattform som bygges av Cosco i Kina for Axis Offshore.

Dahle forteller at det er stor etterspørsel etter gode råd om forskjellene mellom NORSOK og SOLAS-standarder. – Operatørene vet at de må å gjøre endringer, men de er ikke helt klart over hva endringene vil innebære. Her er vi klare til å gi råd til offshoreoperatører. Det er svært viktig å kartlegge hvilke endringer må gjøres på et tidligst mulig tidspunkt, for å forhindre unødvendig nedetid, avslutter Bjørnar Dahle.