M/S “Rygertroll” er utrustet med Rolls-Royce sin nye kompositthruster AZP35C.

Nyutviklet propellsystem til hurtigbåt

Rolls-Royce har utviklet sin første thruster i kompositt, og i disse dager begynner prototypen sin tjeneste, installert i hurtigbåten M/S “Rygertroll”.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Thrusteren, type AZP35C, er utviklet i et innovasjonsprosjekt sammen med båteier

L. Rødne & Sønner AS og verftet Brødrene Aa. Med ytelse på 750 kW per thruster får M/S “Rygertroll” en toppfart på 32 knop.

– Denne nyutviklingen hadde ikke vært mulig uten den holdning verft og skipseier har til innovasjon. Rolls-Royce er avhengig av slike samarbeidspartnere skal vi få demonstrere ny teknologi, og vi får nå skaffet oss verdifull erfaring ved å ha denne prototypen installert om bord i M/S “Rygertroll”, sier Rune Garen, forsknings- og utviklingssjef ved Rolls-Royce Marine Propulsion – Ulsteinvik.

Samarbeidet med L.Rødne & Sønner AS og Rolls-Royce har vært veldig positivt. Det har vært et krevende prosjekt for alle parter, og da er det ekstra hyggelig med et godt resultat. – Vi ser at AZP35C kan få stor betydning for arbeidet med å øke komforten, gjøre fartøyene mer driftsøkonomiske, samt å redusere utslipp, sier Tor Øyvin Aa, daglig leder i Brødrene Aa.

Lavere utslipp – økt komfort

M/S “Rygertroll” er bygget i carbonkompositt-materiale, og thrusteren fra

Rolls-Royce utfyller dermed det lette og effektive fartøyet. Kompositthrusteren er en videreføring av Rolls-Royce sin azipull thruster, og ved bruk av carbonkompositt er vekten redusert med hele 50 prosent sammenlignet med den ordinære varianten. Den lave vekten sammen med høy virkningsgrad, god manøvreringsevne og redusert drivstofforbruk fører til mindre utslipp.

Det spesielle ved dette propellanlegget er at det i motsetning til andre propeller trekker båten fremover i stedet for å skyve. Plasseringen gjør i tillegg at propellen får helt rent vann, og dermed lager mindre lyd, mot konvensjonelle propeller der luftbobler i vannet blir ført gjennom propellen og slår opp i skroget.

Propellanlegget gir mulighet til å plassere hovedmotoren langt akterut i fartøyet, og dermed i god avstand fra passasjerområdet. Lite støy og vibrasjon gir økt komfort til passasjerene.

– For båteier, og ikke minst passasjerene som betaler for en fin turopplevelse med båten, betyr det mye at opplevelsen av støy er halvert, avslutter Garen.