Gå til innhold
Annonse
Foto: Agurtxane Concellon/Hurtigruten
Foto: Agurtxane Concellon/Hurtigruten

Wärtsilä skal levere en rekke ulike løsninger som vil bidra til at Hurtigruten blir mer miljøvennlig. Arbeidet gjøres på vegne av selskapet Hurtigruten Cruises, som ønsker å konvertere tre av Hurtigrute-skipene til å bli hybrid-drevne cruisefartøy.

Annonse

Ordren til Wärtsilä ble tildelt i 2. kvartal i år, og omfatter i første omgang Hurtigrute-skipet «Finnmarken». Etter konverteringsprosjektet vil den 140 meter lange «Finnmarken» bli døpt om til «MS Otto Sverdrup», heter det i en pressemelding.

Oppgraderingen omfatter en forbedring av fartøyets Wärtsilä-motorer til SCR(selektiv katalytisk reduksjon)-teknologi - for å begrense utslipp av nitrogenoksider (NOx). Fire Wärtsilä Nitrogen Oxide Reducer(NOR)-systemer blir installert i forbindelse med denne konverteringen. Wärtsilä leverer også to Energopac-systemer. Den integrerte propell- og rorutformingen til Wärtsilä Energopac benytter avansert hydrodynamisk teknologi for å optimalisere fremdriftseffektiviteten. Dette gir en effektiv besparelse av drivstoff, det reduserer kostnader og det bidrar til mindre utslipp.

- Vi har hatt et godt kundeforhold til Hurtigruten i mange år, og vi er glade for og stolte av å ha blitt valgt ut til å levere de løsningene som er nødvendige for at fartøyet skal tilfredsstille alle aktuelle forskrifter. At vi kunne levere Tier III-sertifikater for den totale installasjonen var viktig for at vi skulle få denne kontrakten, sier Cato Esperø som leder salg, i service i Norden og Baltikum i Wärtsilä Marine i meldinge.

- Vi i Hurtigruten ønsker kontinuerlig å utfordre oss selv med å velge bærekraftige løsninger i alt vi gjør. Fordi vi opererer i et av de mest sårbare og spektakulære områdene i verden, har vi et spesielt ansvar for å beskytte miljøet», sier administrerende direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Wärtsilä-utstyret skal etter planen leveres i desember i år. Hurtigruten har kunngjort at alle nye tillegg til flåten, så vel som eksisterende fartøy, vil skje i henhold til den internasjonale maritime organisasjonen (IMO)s Tier III-regelverk.

Annonse