Wärtsilä designer nytt fiskefartøy for Vendla AS

Wärtsilä Ship Design skal levere design til en ny snurper/tråler av typen VS6109 PSTR som Fitjar Mekaniske Verksted skal bygge for det norske rederiet Vendla AS i Austevoll. Skipet er planlagt levert i februar 2013.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det nye fartøyet, som skal hete "Vendla", er det tredje fiskefartøyet Wärtsilä designer for rederiet.

- Fiskefartøysegmentet er svært viktig for oss, og vi investerer nå for å videreutvikle våre design. Dette er et segment hvor vi har lang erfaring og mange gode referanser, og denne siste kontrakten er svært gledelig, sier Arne Stenersen, Director, Offshore and Specials Ship Design Solutions, og Managing Director, Wärtsilä Ship Design i Norge. Han legger til at selskapet arbeider med mange nye prosjekter innenfor dette området.

Mer miljøvennlig

Wärtsiläs leveranse inkluderer alle tegninger og all dokumentasjon verftet trenger for å bygge skipet.

- Fartøyet blir en modernisert og ny utgave av skipet selskapet har i dag, som har fungert veldig bra for dem. I den nye designen har vi forbedret alt fra skroget til systemene og løsningene om bord. Ett av de viktigste målene har vært å heve miljøprofilen ved å redusere drivstofforbruket og skadelige eksosutslipp. Det har vi oppnådd gjennom å optimalisere skroglinjene og utstyre skipet med en hybrid akselgenerator og et eksosrenseanlegg. Sammen med rederiet har vi utviklet et svært moderne og energieffektivt fartøy, som er optimalisert for farten der skipet enten er i transitt eller fisker - de to operasjonene som utgjør det meste av fartøyets driftsprofil, sier Trygve Eiken, General Manager, Project Development, Wärtsilä Ship Design.

40 års erfaring med fiskefartøyer

Sikkerheten og komforten til mannskapet har vært andre viktige faktorer for utviklingen av VS6109. For å sikre best mulig kvalitet på fisken som leveres til land, er det også lagt ned mye arbeid i utformingen av anleggene som sørger for rask nedkjøling og oppbevaring av fangsten ved bruk av nedkjølt sjøvann (RSW).
Den nye snurperen/tråleren vil bli 76,40 meter lang, 15,60 meter bred, med en dybde i riss på 9,30 meter og et lastevolum for fisk og nedkjølt sjøvann (RSW) på 2200 kubikkmeter.
Wärtsilä Ship Design i Norge startet med å designe nettopp fiskefartøy, og har nå rundt 40 års erfaring med slike fartøyer.

- Fiskerimiljøene rundt Nordsjøen har tillit til våre design. Vendla AS er ett av selskapene vi har hatt kontakt med i mange år. De stoler på at vi designer gode skip for dem, og det er trolig en viktig årsak til at vi ble tildelt denne kontrakten, sier Trygve Eiken. Han understreker også viktigheten av det gode samarbeidet med både Vendla og Fitjar Mekaniske Verksted i dette prosjektet.