For tre år siden gjennomførte Myklebust Verft et større oppdrag på et lignende fartøy, «AKOFS Wayfarer».

- Viser at vi er å regne med

Myklebust Verft har vunnet det største ombyggingsoppdraget noensinne, og det første siden de skilte lag fra Kleven. - Dette var veldig kjekt, sier daglig leder Inge-Jonny Hide til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrakten er med AKOFS Offshore om en større oppgradering av brønnintervensjonsfartøyet «AKOFS Seafarer». Etter planen skal fartøyet komme til verftet i mai, og mesteparten av arbeidet skal være ferdig innen oktober 2019.

- Det var viktig å få inn det første store oppdraget etter den perioden vi har vært gjennom. Så var det veldig kjekt at det en kunde som kommer tilbake. Det er der vi ønsker å være, sier Inge-Jonny Hide til Skipsrevyen.

Sysselsettingseffekten er omtrent som rundt byggingen av en av fergene som de nylig har levert. Men Hide vil ikke kommentere noe om økonomien i prosjektet.

- Dette var veldig kjekt, sier daglig leder Inge-Jonny Hide til Skipsrevyen

Etter planen skal fartøyet komme til verftet i mai, og mesteparten av arbeidet skal være ferdig innen oktober 2019.  Frem til det har Myklebust flere mindre, men ikke ubetydelige oppdrag.

- Vi har et veldig godt trykk på verftet nå i første kvartal, forteller Hide.

Når dette oppdraget er ferdig i oktober. Hva skal dere til med da?

- Nei, da må vi inn med noe nytt, sier Hide som ikke har noe konkret på blokken. - Ettermarkedet er et kortere marked, så det er vanskelig å ha lange perspektiver, forklarer han.

Kjent kunde

Det er ikke første gang AKOFS Offshore benytter seg av tjenestene til verftet i Gursken på Sunnmøre. For tre år siden gjennomførte de et større oppdrag på et lignende fartøy, «AKOFS Wayfarer».

Hovedfakta «Akofs Seafarer»

  • Lengde: 156,9 meter
  • Bredde: 27 meter
  • Verft: STX Europe Søviknes
  • Rederi: AKOFS Offshore
  • Motor: STX MAN 4 X 6L32/40 + 2 X 8L32/40
  • Bollard pull: 110 tonn
  • Propeller: Rolls-Royce
  • Thrustere: Rolls-Royce

- Dette er et positiv tegn som viser at det er oppdrag der ute. Det at vi har fått til et bra trykk i begynnelsen av året er også bra. Så må vi samtidig være tålmodige optimister med tanke på nybygg, mener Hide.

Det var i juni 2018 at det ble kjent at AKOFS Offshore har vunnet en fem år lang kontrakt med Equinor der «AKOFS Seafarer» skal utføre lette  brønnintervensjonsoppdrag på den norske kontinentalsokkelen.

Fartøyet skal være klart til operasjon i løpet av første kvartal 2020.

«Akofs Seafarer», som skal ha kostet mer enn tre milliarder kroner å bygge, skal utføre lette brønnintervensjonsoppdrag på norsk sokkel. Kontrakten som kan forlenges i ytterligere tre år har en verdi på om lag 3,2 milliarder kroner.