Risnes Marine Craft håper å starte serieproduksjon ved verftet i Rosendal.

Vil produsere røkterbåter i Rosendal

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Risnes Marine Craft har sikret seg kontrakten på to arbeidskatamaraner for Tombre Fiskeanlegg. Disse vil de bygge på verftet som ble grunnlagt av skipsbygger Skaaluren i 1855. 

Båtene med katamaranskrog, type Kalven 8, har målene 7,9 x 5 meter og skal bygges i aluminium. Rosendal Marineservice skal utruste skrogene. Båtene skal bygges ved verftet i Rosendal i Kvinnherad.

Tombre Fiskeanlegg har kontrahert to fartøy av typen Kalven 8. Illustrasjon: Risnes Marine Craft

Det skal utrustes med 2 x 85 hk Iveco motorer fra Frydenbø, en Amco Veba kran med rekkevidde på 9 meter fra TruckTek, dekksvinsj og nokkevinsj fra Tenfjord Industrier. Det er også montert en kompressor fra Nessco som drives av hydraulikken om bord. Navigasjonsutstyret kommer fra Raymarine.

Daglig leder i Risnes Marine Craft, Ronald Refvik Hellenes har registrert en økende etterspørsel etter fartøyer til havbruksnøringen i Hardanger og Sunnhordland, og mener det er marked for å starte serieproduksjon av røkterbåter. - Vi håper å få til en serieproduksjon av røkterbåter her på verftet som ble grunnlagt i 1855 av skipsbygger Skaaluren sier Hellenes i en pressemelding.

Asbjørn Soltveit, daglig leder i Rosendal Utvikling er svært positiv til at det blir mer aktivitet og flere lokale arbeidsplasser.

Hellenes var med på det siste nybygget som Fjellstrand hadde i Skålafjæro i Rosendal, tilbake i 1999. Nå blir han også sentral når de første båtene på lang tid skal leveres fra det samme verftet, det melder lokalavisen Grenda i sin papirutgave.

Siden 2005 har Rosendal Marina tilbudt vinterlagring av båter, og service, vedlikehold og mekanisk arbeid. Nå har nye brannforskrifter sett en stopper for båtlagring. I stedet skifter bedriften navn til Rosendal Marineservice og starter opp utrusting av båter. – Vi ble forvekslet en del med båthavnen, nå vil vi ha et navn som tydeligere viser hva som blir oppdragsstrategien vår framover, sier daglig leder Svein Arne Sæberg til avisen.

Bedriften, som nå er eid av Sven Vidar Syversen og Svein Jarle Mehl, har planer om å utnytte den overbygde dokken i Skålafjæro. – Det er mange oppdrettsbåter i området, og disse treng service og re-sertifisering. Selskapet har fått på plass en kran til å ta opp båter på 32 tonn.

- Vi jobber nå med å lage en vogn som vil gjøre oss i stand til å dra båter på 100 tonn opp på den 26 meter lange beddingen. Samtidig satser de fremdeles på lystbåter, for de trenger også det markedet og den fleksibiliteten det gir oss, sier Sæberg.