Lena Göthberg startet The Shipping Podcast for tre år siden for at flere skal få med seg de gode historiene fra den maritime industrien.

- Vi må vise frem alle de gode tingene vi gjør

Etter 25 år i shipping bestemte Lena Göthberg seg for å komme med sitt bidrag til å øke synligheten rundt industrien. De siste tre årene har hun intervjuet nesten hundre maritime profiler fra hele verden i The Shipping Podcast. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Etter å ha jobbet innenfor shippingindustrien i over 25 år har jeg blitt lidenskapelig opptatt av den, men jeg må alltid forklare folk som ikke jobber innenfor bransjen hva det egentlig handler om, sier Lena Göthberg til Skipsrevyen. Göthberg har blant annet jobbet som forsikringsmegler, underwriter og vært generalsekretær for Institue of Shipping Analysis. Hun har også vært president for WISTA Sweden. 

Etter å ha brukt mye tid og energi på å prøve å overbevise svenske politikere om viktigheten av den maritime industrien var Göthberg frustrert over mangelen på kunnskap, men innså at det var opp til den maritime industrien selv å opplyse allmenheten. – På den tiden hang jeg også mye med folk som var opptatt av kommunikasjon og sosiale medier, så da jeg oppdaget podcasting innså jeg at det var en kanal den maritime industrien kunne benytte seg av, forteller podcasteren. 

Lastes ned i over 165 land

Som podcaster på tredje året, med ny episode ute annenhver fredag, når Göthberg ut til om lag 5000 lyttere hver måned, fordelt på over 165 ulike land. I 2016 ble hun sågar tildelt prisen Årets Sjöfartsprofil som deles ut av Göta Älvklubben. 

– Lytterne mine, og min egen nysgjerrighet, svarer Göthberg på spørsmål om hva det er som holder henne i gang. – Jeg får mye feedback fra unge mennesker, lærere ved maritime universiteter og mennesker utenfor bransjen vår, og det er oppmutrende, legger hun til. 

Hva mener du shipping industrien bør gjøre for å bli mer synlig, Skipsrevyen stiller Göthberg et av hennes egne faste spørsmål. 

– Vi må vise frem alle de gode tingene vi gjør. Shipping er ryggraden i  internasjonal handel. Vi bidrar mye til utviklingen av samfunnet vårt, men vi er ikke så flinke til å fortelle den historien til resten av verden.

– For å gjøre det må vi legge en strategi for hva vi vil kommunisere til hvem, og når vi skal gjøre det. Grunnleggende ting, men det må være koordinert og konstant. Det holder ikke med en kampanje, også ingenting. Vår industri må lære seg hvordan markedsføring gjøres i dag, vi må fortelle historier folk har lyst til å dele, utdyper Göthberg. 

- Det er så mange gode

Etter å ha snakket med nesten hundre ulike intervjuobjekter synes Göthberg det er vanskelig å trekke frem høydepunkter fra The Shipping Podcasts første tre år.

– Jeg har en tendens til å forelske meg litt i intervjuobjektene mine, men kanskje nummer 44, Hanna von Hemmen, en ung amerikansk inspektør, nummer 35, Kate D Adamson er også en favoritt. Nummer 59, Märtha Rehnberg som snakker om hvordan 3D-printing vil påvirke shipping er spennende, og nummer 79, Patrick Berglund fra Xeneta. Det er så mange gode, avhengig av hva du interesserer deg for. 

Hun forteller videre at hun akkurat har begynt å snuse på skipsmeglere og havner som de neste, på en veldig lang liste, over ulike segmenter hun ønsker å snakke mer med. – Jeg har som mål å intervjue folk fra alle segmenter innenfor shipping industrien. 

Med 87 episoder publisert, er nedtellingen til episode nummer 100 allerede i gang. 

– Har du spilt inn episode nummer 100 ennå? Kan du gi oss et lite hint om hva den handler om? 

– Nei ikke ennå, jeg tenker fortsatt på hvordan jeg skal feire den milepælen, og det er mange som spør meg om det for tiden. Akkurat nå heller jeg mot å lage en episode hvor jeg oppsummerer det jeg har lært de siste tre årene, på godt og vondt, men jeg har ikke hatt tid til å reflektere over det ennå. Jeg har fortsatt frem til desember før jeg når episode nummer 100.