Det var bred enighet i panelet om at en skjerping av regelverket var nødvendig. Fra venstre: Fredric Hauge (Bellona), Lars Gørvell-Dahll (Norsk Industri), Else May Botten (Arbeiderpartiet) og Bente Bratland Holm (Visit Norway). Foto: Kari Byklum

- Vi har blitt en dumpingplass for dårlige skip

Under Arendalsuken inviterte bransjeorganisasjonen Cruise Norway sentrale aktører til debatt om cruise og klima. Det var bred enighet om at kravene til skip måtte skjerpes. Noen var mer utålmodige enn andre. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Før debattantene fikk ordet innledet Cruise Norway-direktør Inge Tangerås med å forklare hvorfor cruise er viktig for reiselivsnæringen, samtidig som han innrømmet at det var et stykke igjen før en del utfordringer på miljøfronten var løst. Tangerås etterlyste både mer oppmerksomhet og fellesskap på tvers av bransjene, og ikke minst mer handling. 

– Det er for mye snakk uten at noe skjer. Det er hakk i plata. Dersom det er ønskelig at skipene skal ligge på landstrøm, så må landstrømmen bygges ut i havnene, sa Tangerås med tydelig adresse til Else May Botten, stortringsrepresentant for Arbeiderpartiet. 

Cruise Norway-direktør Inge Tangerås er lei av at det er hakk i plata. Foto: Kari Byklum

Botten parerte med å invitere aktørene til Stortinget: – Bra! Jeg vil ha offensive havnefollk og dialog med cruisenæringen, så kan vi finne løsningene sammen. Derfor inviterer jeg alle aktørene til stortinget, hvor vi kan få tydelighet i hva som funker bra og hva som må forbedres. 

Søppelkasse for dårlige skip

Debattantene var i det store og det hele enige om målet, og at utslippsreglene for norske fjorder trengte en oppstramming. Reiselivsdirektør i Visit Norway, Bente Bratland Holm påpekte at det er urørt natur som markedsføres, og at det er det viktig å ta vare på.

– Rederiene forholder seg til regelverket i dag, så hvis vi mener at regelverket er for slapt, er det der vi må sette press, sa Bratland Holm. 

Bellona-sjef Frederic Hauge beskyldte politkerne for å være trege, siden flertallet på Stortinget først krever utslippsfrie fjorder fra 2026. 

– Det er infrastrukturen ned til havnene som er det største problemet, og her må næringen selv ta mer ansvar. Men det er ingen grunn til å vente med å sette i gang byggingen av elektrifiserte skip og vedta strengere utslippsregler. Og havnesjefene burde uansett være tøffe nok til å umiddelbart nekte å ta i mot cruiseskip på tungolje, sa Hauge.

Hauge fortalte at skip som ikke får tillatelse til å anløpe for eksempel Hamburg fordi de ikke drives miljøvennlig nok, heller velger Norge.

- Dermed har vi blitt en dumpingplass for de skipene som ikke slipper inn andre steder. Det er taperne som tror det er tilstrekkelig å vente til 2026, men det er for sent. Norge er rett og slett en søppelkasse for dårlige skip, fastslo Frederic Hauge.

Botten kontret med å svare at hun var enig i at det kanskje er sent å vente til 2026, og at hun selv så den tjukke svartrøyken fra cruiseskipene på Vestlandet i sommer.

Innsett viktigheten av miljøkrav

– Så vi skal absolutt stille krav. Men det må samtidig være smarte krav som er gjennomførbare. Hadde det vært opp til meg alene, så hadde vi satt i gang tidligere.

Maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll understreket at det ikke var realistisk å bygge tilstrekkelige nullutslippsskip innen 2026, men så viktigheten av å ha hårete mål. –  Cruise-boomen kom hurtig til verftene og utgjør i dag halvparten av ordrereserven. For min del er det bare å innrømme at jeg ikke var så opptatt av miljø tidligere, men nå har jeg forstått at det er smart og nødvendig, også sett fra næringslivet, uttalte Gørvell-Dahll.