Havnekraft AS ønsker å tilby landstrøm til cruiseskipene som anløper Garpeskjærskaien i Haugesund, og har gitt Zinus oppdraget med å utvikle neste generasjon landstrømtilkobling for denne type fartøy. (Ill.foto: Karmsund Havn)

Utvikler neste generasjon landstrømløsning for cruiseskip

Selskapet Havnekraft har tildelt Zinus oppdraget med å utvikle og levere en ny og fleksibel landstrømløsning for cruisetrafikken som anløper Haugesund. En rekke øvrige internasjonale havner viser også stor interesse for løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Zinus har i flere år tilbudt Shore Power Cruiser – et spesialutviklet, mobilt og fleksibelt system for overføring av høyspent landstrøm til cruiseskip og andre store fartøy. Nå skal selskapet ta teknologien ett steg videre, i tråd med en nylig inngått kontrakt med Havnekraft AS i Haugesund – som eies av Karmsund Havn IKS og Haugaland Kraft.
– Havnekraft ønsker å tilby landstrøm til cruiseskipene som anløper Garpeskjærskaien i Haugesund, og har gitt Zinus oppdraget med å utvikle neste generasjon landstrømtilkobling for denne type fartøy. Det nye systemet skal være en «alt i ett-løsning» som får fokus på hurtig oppkobling, enkel brukerbetjening og reduserte driftskostnader.  Produktet skal videre kunne håndtere store effektvariasjoner og gi Havnekraft en stor grad av fleksibilitet, opplyser Ronny Olson, salgssjef i Zinus.
– Beste løsningen for våre behov
– Vi valgte Zinus fordi selskapet er blant de fremste på kabelhåndteringsteknologi og kunne tilby den beste løsningen for våre behov, og det er ekstra gledelig over å kunne tildele kontrakten til en lokal aktør. For oss har det vært viktig å sikre rask og effektiv tilkobling av cruiseskipene, og at de store høyspentkablene er enkle og trygge å håndtere for personellet vårt på kai. Zinus har presentert en veldig god og funksjonell løsning som ivaretar alle disse hensynene, konstaterer Tine Osmundsen, styreleder i Havnekraft.
Hun sier Havnekraft har opplevd Zinus som svært lydhøre overfor innspill, utfordringer og endringer som har dukket opp underveis i utviklingsløpet.
– I tillegg gjør konseptet deres at vi kan fjerne kabelhåndteringsenheten når det ikke er i bruk, noe som gir god utnyttelse av Garpeskjærskaien også mellom anløp og utenfor cruisesesongen, sier Osmundsen.
Sparer 2500 tonn CO2 per sesong
Karmsund Havn har foreløpig booket 120 cruiseanløp i 2022, og rundt 90 prosent av disse skipene kan ta imot landstrøm. Målet er å selge opp mot ni millioner kilowattimer elektrisitet i løpet av en ordinær sesong. Det vil gi en utslippsreduksjon på rundt 2.500 tonn CO2 per sesong, sammenlignet med om skipene kjører dieselgeneratorene også ved kai.
I tillegg til klima- og miljøgevinstene havnen oppnår med landstrøm fra Zinus, får Havnekraft også en ekstra fordel av den korte avstanden mellom Haugesund og teknologimiljøet til Zinus på Bømlo.
– Nærheten betyr at kunden kan være tett på utviklingsarbeidet i R&D-miljøet vårt, at de får handlet lokale og bærekraftige produkter, og at de er sikret ekstra kort responstid i hele produktets levetid, framhever Ronny Olson.
Internasjonal interesse
Han sier kontrakten med Havnekraft er viktig for Zinus.
– Det unge og innovative selskapet blir en viktig kunde for Zinus både i dag og i fremtiden. I tillegg opplever vi at en rekke internasjonale havner allerede har vist stor interesse for den nye cruiseløsningen vår og ser fram til å se nærmere på produktet når den første leveransen er installert i Haugesund, sier Olson.
Zinus mener den ferske kontrakten bekrefter at selskapet ligger helt i front av utviklingen innen landstrøm, og at firmaet har ambisjoner både for elektrifiseringen av skipsfarten og styrkingen av egen produktportefølje.
– Avtalen viser at vi har god kundeforståelse og innsikt i hva som forventes av våre produkter og tjenester. De beste løsningene kommer gjerne i tett dialog mellom kunde og leverandør, og det er dette prosjektet et godt eksempel på, uttaler Endre Eidsvik, CEO i Zinus.
Den nye generasjonen landstrømtilkobling for cruiseskip vil i stor grad basere seg på dagens løsning fra Zinus, den mobile, fleksible og effektive Shore Power Cruiser. Fire slike systemer er i dag installert i Bergen havn. I tillegg til å sørge for fornybar elektrisitet til cruiseskip som ligger til kai, bidrar både eksisterende og kommende Shore Power Cruiser-løsning også til forbedret havnelogistikk, samt bedre bevaring og vedlikehold av kabler og plugger, gjennom måten kablene og kontaktene håndteres og oppbevares på. For å styrke miljø- og klimavennligheten til landstrømløsningen ytterligere, er kabelhåndteringsenheten fra Zinus naturligvis utstyrt med batterier og en elektrisk motor for å sikre nullutslippskjøring langs kaikanten.