«Vestbas» venter på bedre vær i Haugesund. Foto: Andrea Bærland

Ukens skipsbesøk: «Vestbas»

- Vi har nylig hatt klasse på hovedmotor så det er på tide å komme seg ut å fiske igjen snart, sier Kjetil  Kvalsvik, skipsfører om bord i «Vestbas». 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grunnet dårlig vær ligger Fosnavåg-båten langs Indre kai i Haugesund når Skipsrevyen er innom. – Haugesund er et sted vi pleier å ligge når det er dårlig vær i Nordsjøen, forteller Kvalsvik og legger til at kvelden før lå de tre fiskebåter på rad i Smedasundet. – Den ene dro tidligere i ettermiddag, og vi reiser nok i løpet av kvelden vi også, for å fiske sild i Nordsjøen.

Kystnot-fartøyet «Vestbas» ble levert fra Stadyard på Raudeberg i 2010, og kjøpt av nåværende reder i 2012. Også fartøyets designet på det 34 meter lange og 9,5 meter brede fartøyet er fra Måløy, og designselskapet Seacon. 

Fartøyet, som har RSW-tanker på 300 m3, har kvote på sild, NVG-sild, makrell , torsk og sei og holder seg dermed i arbeid fire-fem måneder i året. – Vi er bare ett skift på denne båte, vi fisker når det er sesong og vær til det, og har  ellers fri, sier Kvalsvik.

Lovende prisutsikt på makrellen

Mannskapet på syv har vært med lenge, maskinsjefen som har vært med lengst har jobbet i rederiet i 20 år. – Det er jo litt ekstra spennende med fiske, å se hva du får og hva du får for det, poengterer Kvalsvik, og legger til at makrellen i år har vært «bra stor», noe som gir lovende prisutsikter. God kvalitet og størrelsen på fisken er viktig. – Norsk makrell er etterktraktet i blant annet Japan. Får japanerne den rette sorten betaler de godt. 

Kvalsvik med mannskap er også spente på å se hvor mye de får lov til å fiske neste år. – Det har vært merkbart dårligere med nordsjøsild, men torsken derimot har det vært mye av i mange år nå. Livet i havet er ikke alltid så godt å spå.