Gå til innhold
Annonse
Paul Åsen er kaptein på Skandi Hera. Foto: Vibeke Blich

2018 var et all-time high for ankerhåndteringsfartøyet «Skandi Hera». - Vi har hadde 39 jobber i fjor, forteller kaptein Paul Åsen til Skipsrevyen.

Annonse

- En av jobbene var en cargo-run til Libya, resten var rifggflytt. Det var spennende. To måneders cruise for 6 timers jobbing, sier han med et smil.  

Skipet ble bygget i 2009 ved Ulstein verft. Det er tidligere eid av Olympic Shipping.

Les Skipsrevyens båtomtale her.

Fra 2017 har DOF operert skipet, og Paul Åsen har vært kaptein om bord siden 2013. De er totalt ca 19 mann.

- 5 matroser, pluss dekksbas. Vi er glad for å få gå med så mange matroser. Oljeselskapene stiller jo krav om tre personer nede på dekk. Sånn det er nå, går de sine faste vakter uten at det blir brudd på hviletid, sier Åsen.

Viktig forpleining

Han er og godt fornøyd med at de har egen forpleining.

- Det er store båter, og det skal vaskes og holdes rent. Matrosene er flinke å hjelpe til, men er vi ute og jobber for et oljeselskap, er det primærjobben vår og da ville det gått på bekostning av renhold om vi ikke hadde hatt forpleining, sier han.

«Skandi Hera»  kan ta inntil 68 personer. Den har ligget på spotmarkedet siden DOF tok over båten i 2017. Snart skal den ut på nytt oppdrag.

- Båten har hybrid fremdrift. Vi har 7 maskiner å velge mellom, og da kan man gjøre store variasjoner for å finne den mest gunstige setup-en for å kjøre sikkert og energiøkonomisk, avslutter han.

Annonse