Gå til innhold
Annonse

Denne uken besøker vi DOF sin «Skandi Bergen» da hun besøkte byen hun er oppkalt etter.

Annonse

Kaptein Kristian Nygård fra Måløy har vært i DOF-konsernet siden 2006, og trives veldig godt om bord i skipet. 

- Det er en fryd å reise på jobb og være sammen med gode kamerater, forteller Nygård til Skipsrevyen om livet om bord. 

Da vi besøkte skipet var det 15 mann og en maskinlærling på jobb. De var nettopp kommet til havn etter en tre-ukers kontrakt for Aker BP i Nordsjøen, der de har vært involvert i to rigg-flyttinger. Den siste med å flytte en jack-up fra Valhall-feltet til Ivar Aasen-feltet. 

- Det var litt dårlig vær på den siste turen, så det gikk litt lenger tid enn forventet, forteller Nygaard. 

«Skandi Bergen» ble bygget i 2010 for Farstad Shipping, og gitt navnet «Far Shogun» . I 2017 overtok DOF båten og gav det navnet «Skandi Bergen». Det er det femte skipet i flåten til Austevoll-rederiet som har hatt navnet.

Nybyggprisen på skipet var rundt 600 millioner kroner. 

Fremdriftssystemet fra Rolls-Royce består av 2 x Bergen Diesel B32:40 L9P dieselmotorer, hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min. Ganske nylig fikk skipet installert landstrømmottak om bord, noe som gjorde besøket i maskinrommet til en stille affære. 

- Det er ikke til å komme unna at man må ha landstrøm i fremtiden, sa chief Kristian Skulstad da han viste oss rundt sammen med maskinlærlingen Remi Kristoffer Ekerhovd fra Sotra. 

«Skandi Bergen» kan vise til en Bollard pull på 251 t. I tillegg har skipet god kapasitet på supply-siden med både tørrbulk og våtbulk-tanker. Dekket har en størrelse på 755 m2. 

Annonse