Ukens Skipsbesøk: «Odd Fellow III»

Skipsrevyen har igjen vært på skipsbesøk nord for polarsirkelen. Denne gangen har vi vært om bord i den splitter nye redningsskøyta «Odd Fellow III» i Bodø.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En kjølig dag i november har Skipsrevyen fått anledning til å besøke mannskapet om bord i redningsskøyta «Odd Fellow III» som ligger til havn i Bodø. Skipsfører Andreas Johansen, sammen med navigatør og maskinist utgjør mannskapet på tre og de tar seg god tid til å gi Skipsrevyen en fullstendig omvisning. 

Før omvisningen blir Johansen intervjuet i rorhuset. -Det er en utrolig flott båt fyllt av teknisk utstyr, og når vi som driver med sjøredning er heldige å havne på en sånn båt, som har det nyeste av det nye utstyret, så er vi jo veldig takknemlige for det sier skipsføreren. Vi har Flir-kameraer, kraftige søkelyskastere, radere, og vi har mye utstyr til å både taue båter med og plukke folk opp av sjøen. Det er en veldig anvendelig båt fortsetter han. Johansen, som også er dykker, har mange års erfaring med sjøredningsoppdrag og vet hva han snakker om. Står det om liv og det oppstår en nødsituasjon til havs er mannskapet på tre helt avhengige av pålitelig utstyr for å kunne respondere så raskt som mulig. 

Foto: Bjørnar Blaalid

Søk og redningsinnsats 

Da «Odd Fellow III» ble sjøsatt våren 2019 fikk signingsferden mye oppmerksomhet i lokalpressen. Redningsskøyten gjorde tretten havneanløp før den var fremme i Bodø. Her ble anløpet markert med en stor fest på kaia med både hornmusikk og taler. Etter at skøyta ble operativ i slutten av mai har nesten 50 fartøy som har hatt behov for hjelp mottatt assistanse. Skipets innsats utgjør dermed en betydelig faktor for å bedre sikkerhet for fiskere og båtbrukere langs kysten av Nord-Norge. «Odd Fellow III» er en moderne havgående redningsskøyte i Ulstein-klassen og er fast stasjonert i Bodø og på Træna.

Prislappen er på 40 millioner kroner og den er finansiert av Odd Fellow-ordenen, som tidligere har donert redningsskøytene «Odd Fellow» og «Odd Fellow II». Disse to foregående skipene har til sammen reddet 111 mennesker på sjøen og hjulpet over 6000 fartøy i løpet av sine år i tjeneste. 

Hovedfakta: RS «Odd Fellow III»

  • Navn: «Odd Fellow III»
  • Verft: Swede Ship Marine AB
  • Kallesignal: LFJG
  • Finansiering: Odd Fellow-ordenen og egenfinansiering
  • Klasse: DNV +1A1 HSLC E0 PATROL
  • Fartøyklasse: Ulstein-klassen
  • Lengde: 22 meter
  • Dekksredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,3 meter
  • Hastighet: 39 knop
  • Rekkevidde: 600 nautiske mil
  • IMO-nummer: 257035500
  • Rederi: Redningsselskapet
  • Motor: 2 x MTU (1820 hk x 2)
  • Vannjet-er: Rolls-Royce 56A3
  • Lettbåt: Spesialbygget vannscooter 
  • Navigasjonsutstyr: Radar (2x) , ECDIS (2x) , GPS (2x) , GPS kompass , Magnetisk kompass , Ekkolodd , Værstasjon , Radioretningssøker
  • Brannkanon: 4000 liter i minuttet 
  • Slepekraft: 12 tonn bollard pull
  • Mannskap: 3

Ekstreme kapasiteter 

Skroget er i aluminium og tåler belastninger tilsvarende 6,5 G. Oppdragene til «Odd Fellow III» er mange og varierte. Skipsfører Johansen understreker at primæroppgaven er søk og redning men i tillegg sleper de mye båter og dykker for å undersøke fartøy. -I tillegg til dette så kjører vi ambulansetjeneste eller bistår brannvesenet hvis det brenner på holmer og skjær forteller Johansen. -Båten drives frem av to vannjet-er, så dypgangen vår er ikke større enn 1,3 meter forteller Johansen. Det betyr at vi kommer oss ganske nær opp til land hvis det er ting som skjer. I tillegg bidrar vannjeten også til at vi har veldig gode manøvreringsegenskaper fortsetter han. 

Johansen trives godt i rollen som skipsfører og har god oversikt over båtens detaljer. -Vi kan også nevne det at  skroget og styrehuset er bygget for seg selv. Så er det montert på støydempere. Så vi har ikke mer enn et par å seksti desibel i rorhuset når vi kjører sier han. Å ha lite støy på broen er en viktig faktor ettersom det gjør kommunikasjonen mannskapet imellom og med radioutstyret betydelig lettere. Noe som kommer godt med i krisesituasjoner. Om fordelene med den støydempende konstruksjonen sier Johansen: -Kjører vi ambulanseoppdrag så er det for eksempel veldig mye mer behagelig for ambulansearbeiderne som jobber med pasienter å være her. 

Trivsel om bord

Johansen får spørsmål om hvordan han opplever livet om bord og hva han liker best med å ha «Odd Fellow III» som sin arbeidsplass. -Jobben her er jo veldig utfordrende sier han umiddelbart. Du vet aldri hva dagen bringer og du må være klar for å løse de oppgavene som kommer. Det skjer ikke bestandig noe, men når det skjer så må du være klar sier Johansen videre. Han fremhever at det er ekstra stas å se gleden til dem som får hjelp. Johansen forteller at han og kollegaene nesten blir som en «god familie» når de arbeider så tett sammen. Mannskapet jobber i en skiftordning, fire uker på og fire uker av. -Vi spiser i lag, jobber tett i lag og må samarbeide godt i et team, og vi er bare tre mann, så det er jo en utfordring i seg selv. -Men vi storkoser oss og gleder oss til å gå på jobb hver dag avslutter han entusiastisk