Ukens Skipsbesøk MT «Embla»

Skipet er norskflagget, men hele mannskapet er filippinsk. Det frakter gass produsert i Norge for japanske eiere. “Embla” er et talende øyeblikksbilde av internasjonal shipping i dag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Hva er det skipet frakter? Taxisjåføren som hadde kjørt meg fra jernbanestasjonen til Tilbury dokk var blitt nysgjerrig. En norsk journalist på vidvanke i en av Englands mest bevoktede havner. Her måtte det være noe muffens.

– CO2 svarte jeg. -CO2? utbrøt han, hva er det godt for? –Uten CO2 hadde du ikke fått bobler i ølet eller brusen, sa jeg. – Nei, det stemmer! ropte han. Enda mer ivrig nå. Jeg husker nå at vi ved juletider ikke fikk kjøpt øl i baren utenom på flaske for det var slutt på CO2! -Vi har fått CO2 og Ole Gunnar Solskjær fra Norge, jublet taxisjøføren. (Han er Tottenham-fan.) Takk, Norge!

Jeg måtte smile over hans entusiasme. Men det at den vanligvis så utskjelte klimagassen (som salgsvare i ren kunstig produsert form) faktisk er avgjørende i flere næringsmidler og en verdifull internasjonal handelsvare, er det kanskje ikke så mange som tenker på, før det blir mangel på den, slik det var i England i julen, og slik det var i hele Europa i fjor sommer. Kanskje enda mer viktig er det at byenes vannverk benytter CO2 til rensing av drikkevannet. Og at CO2 brukes i planteproduksjon i drivhus og i brannapparater.

Hovedfakta

Navn: «Embla»

Verft: Bodewes Shipyard, Nederland

Rederi: Larvik Shipping, Larvik

IMO-nummer: 9279446

Type skip: CO2-tankskip, ombygget i 2012/2013

Dødvekttonn: 3480 tonn

År bygget 2005

Flagg: Norsk, NIS

Hjemmehavn: Oslo

Klasseselskap: DNV

Tidligere navn: «Norrsken», «Flinterbelt»  og «Yara Embla»

Norske skip, filippinsk mannskap

CO2 er egentlig et biprodukt i ammoniakkproduksjonen, men ved nedkjøling blir den flytende og kan fraktes på skip, forklarer den hyggelige filippinske Chiefen om bord i “Embla” Mario G Dieaz Jr til Skipsrevyen. Hele mannskapet om bord er filipinsk, inklusiv kapteinen. Chiefen bekrefter at skipet frakter CO2 fra Herøya og fra anlegg i Rotterdam. Tankene om bord i skipet kan fryse ned gassen til minus 30 grader Celsius, forklarer Dieaz Je. Opprinnelig var det Yara som eide virksomheten på Herøya. De eide også tre spesialbygde tankskip for frakt av flytende gass, alle med Yara i navnet. Etter et kort amerikansk intermezzo med Praxair, så er nå virksomheten på Herøya og de tre norskflaggede skipene med hjemmehavn i Oslo overtatt av japanske Nippon Gases.

Det er Larvik Shipping som drifter skipene for japanerne. «Embla» har en lastekapasitet på 1800 tonn flytende CO2.

Larvik Shipping drifter fire gasstankere

- Vi har drevet med transport av CO2 i 30 år sier Espen Tollevik i Larvik Shipping. Selskapet drifter fire spesialbygde tankskip for transport av CO2. I tillegg har selskapet to andre skip i helt andre segmenter. 

- Vi transporterer for Aga og Nippon Gases og har ingenting med salget av gassen å gjøre, men jeg vil tro at prisene varierer i forhold til kvalitet, mengde, langsiktige kontrakter, transportlengde, logistikk og andre forhold. I perioder med mangel på CO2 som på sommeren går prisene sikkert opp, men da er det også vanskelig å få tak i CO2.

Etter det Skipsrevyen erfarer er prisen for en skipslast med CO2 (1800 tonn) ca.2,8 millioner kroner.