MS «Støttfjord» ble døpt tidlig i mars. Denne uken var de en snartur innom Bergen og Skipsrevyen fikk komme om bord

Ukens Skipsbesøk: MS «Støttfjord»

Tidlig i mars 2019 ble «Støttfjord» døpt i sin hjemmehavn, Bodø. Denne uken var de en snartur innom Bergen, og Skipsrevyen benyttet sjansen til å gå om bord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kjell Bjørnar Bakken er både reder og skipper på «Støttfjord», og han er veldig stolt over den nye skuta. Selv om det har vært noen barnesykdommer å takle den første tiden etter overtakelse.

- Vi har brukt mye tid på å lære oss å beherske båten. Og så har vi hatt noen utfordringer med en del av utstyret som er blitt levert. Det har vært mange banale ting, som vel er en del av hverdagen med et nybygg, sier Bakken.

Samarbeid

«Støttfjord» fikk skroget bygget i Polen, før det noe forsinket ble slept til Stadyard i Måløy der den ble ferdigstilt. Den nye båten kom til i et samarbeid med rederiet Oddvar Nes AS i Troms. Bakken sier at han ikke tror det hadde vært mulig å få til om de ikke hadde hatt det samarbeidet.

Hoveddata:

  • Navn: «Støttfjord» 
  • Verft: Stadyard
  • Byggenummer: 42
  • Design: SK-3355 
  • Lengde: 39,70 meter 
  • Bredde: 9,80 meter
  • Rederi: Brødrene Bakken AS
  • Motor: Yanmar 6EY22AW, 1370kW ved 900 rpm
  • Gear: Brunvoll Volda ACG525/PF500-1C 4,727:1
  • Propell: Brunvoll Volda CP56 ø2800 mm
  • Generator: 2 x Scania DI13 074M
  • Batterier: Corvus Energy 254 kWh fra Elmarin AS
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Brannslukningsutstyr: Sentronik AS
  • Livbåter: Viking fra Selstad AS
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro
  • Klasse: DNV-GL +1A1, E0 fishing vessel / NMD

- Det har gått fire år fra første tanken ble tenkt til vi fikk fartøyet overlevert. Dette er så stort prosjekt at det ville vært overveldende for oss alene. Det er jo ikke et ferdig utviklet prosjekt vi har hatt med å gjøre, understreker han, og legger til at Enova også har støttet byggingen.

Rent og pent

Det er maskinist Sindre Engeseth som viser oss rundt på «Støttfjord», og også han er veldig fornøyd både med arbeidsplassen og båten.

- Det at folk har vært her så lenge, viser jo at man trives, sier han til Skipsrevyen når vi trer inn i maskinrommet.

På sokkelesten, må det påpekes. For her er det gullende rent, også i maskinen.

- Ja, man prøver jo å holde det rent, flirer maskinisten.

«Støttfjord» er utstyrt med med en Yanmar 6EY22AW, som gir 1370kW ved 900 rpm. I tillegg er det installert tre tonn med batterier fra Corvus, som skal levere 250 kW i timen.

- En av fordelene med dette er at vi kan ligge på batteri når vi er i havn, som et alternativ til landstrøm. Dermed sparer vi både drivstoff, og timer på motoren, påpeker Bakken.